Παρασκευή 28 Απριλίου 2023

Παραμύθι "Συγγνώμη"


Δείχνουμε το εξώφυλλο του παραμυθιού και τους ζητάμε να μας περιγράψουν τι βλέπουν. Τα παιδιά αποκωδικοποιούν όχι μόνο την εικόνα αλλά συλλαβίζοντας διαβάζουν και τον τίτλο. Πότε χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή;
  • Όταν κάνουμε κάτι κατά λάθος λέμε συγγνώμη στο φίλο μας
  • Όταν του χαλάσουμε την κατασκευή που έχει φτιάξει με τα τουβλάκια και του προτείνουμε να τον βοηθήσουμε να τη φτιάξει ξανά
  • Όταν έχω κοροϊδέψει το φίλο μου
  • Όταν έχω πει ψέματα
Πολύ ωραίες οι ιδέες σας αλλά έχω μία απορία. Αν εγώ χαλάω συνεχώς την κατασκευή ενός φίλου ή τον χτυπάω κατά λάθος και ζητάω συνεχώς συγγνώμη έχει νόημα ή απλώς τη χρησιμοποιώ. Τα παιδιά προβληματίζονται και σκεπτόμενα απαντούν : όχι κυρία και τι έγινε αν το κάνουμε συνέχεια και μετά λέμε συγγνώμη. Τότε ένα παιδάκι προτείνει: Κυρία νομίζω ότι συγγνώμη πρέπει να λέμε όταν έχουμε καταλάβει το λάθος μας, τότε αξίζει η συγγνώμη μας
Διαβάζουμε το παραμύθι δίχως να δείχνουμε τις εικόνες. Φθάνοντας στο τέλος ρωτούν κυρία θα δούμε τις εικόνες;
Μάλλον δεν προλαβαίνουμε να δούμε τις εικόνες γιατί μας περιμένουν οι γονείς μας, υπόσχομαι όμως πως αύριο θα τις δούμε και θα τις συζητήσουμε.
Κάποια παιδιά την επόμενη μέρα ρωτούν: Κυρία μπορούμε να δούμε το παραμύθι; Μα βέβαια αρκεί να είστε προσεκτικοί.
Συγκεντρωμένοι όλοι στην παρεούλα έχοντας τελειώσει τη ρουτίνα μας και με το παραμύθι να περιμένει.
Παιδιά θέλω να μην δείτε τώρα τις εικόνες αλλά να μου απαντήσετε σε κάποιες ερωτήσεις
  1. Ποιοι ήταν οι ήρωες του παραμυθιού;
  2. Ποια ήταν η σχέση τους;
  3. Πώς νιώθουν;
  4. Ποια πράγματα έκαναν μαζί;
  5. Γιατί τσακώθηκαν;
  6. Πώς νιώθουν;
  7. Τι σκέφτηκαν για να γίνουν και πάλι φίλοι;
Θυμούνται τα πάντα και ανυπομονούν να δουν τις εικόνες. Όμως και αυτή τη φορά προτιμάμε  να μην τους δείξουμε τις εικόνες αλλά να μας δείξουν εκείνα ποιο κομμάτι του παραμυθιού τους άρεσε περισσότερο. Ναι να μας δείξουν με την κίνηση ή την ακινησία, με τον προφορικό λόγο ή να χρησιμοποιήσουν μη λεκτική έκφραση.
Δουλεύουν σε ζευγάρια. Ένα παιδί που φωνάζει η Νηπιαγωγός διαλέγει ένα άλλο και αποχωρούν για να συζητήσουν τι ακριβώς θα δείξουν. Έκπληξη για μας τα ζευγάρια που σχηματίστηκαν. Κάποια παιδιά απογοητεύτηκαν γιατί δεν πρόλαβαν να διαλέξουν τον αγαπημένο τους φίλο και αποφάσισαν να μην συμμετέχουν. 
Στη διάθεσή τους έχουν λίγα λεπτά για να συζητήσουν με το φίλο τους. με τη λήξη του χρόνου επιστρέφουν και περιμένουν. Ρωτάμε ποιοι θέλουν να ξεκινήσουν και σηκώνονται σχεδόν όλα τα χέρια
Ιδέες πρωτότυπες και κάποιες από αυτές εμπλουτίζουν τις εικόνες του παραμυθιού.
  • Το ένα παιδί ξαπλωμένο το άλλο καθιστό. Το καθιστό παιδί με ενωμένες τις παλάμες. Οι θεατές (υπόλοιπα παιδιά) λένε κυρία ο αρκούδος διαβάζει παραμύθι στο λαγό
  • Τα παιδιά συνοφρυωμένα, θυμωμένα κάνουν πως τραβούν ένα αντικείμενο. Οι θετές λένε κυρία τσακώνονται για το γυαλιστερό πράγμα που βρήκαν
  • Αγκαλιασμένα ακίνητα .Οι θεατές κυρία δείχνουν την αγάπη τους και αγκαλιάζονται
  • Τα σώματα κολλητά, το ένα παιδί πλησιάζει με  το πρόσωπο του το μάγουλο του άλλου έχει δημιουργήσει ένα χωνί με τα χέρια και μένουν ακίνητα. Οι θεατές πρώτη τους σκέψη κυρία του δίνει ένα φιλί. Τα παιδιά κουνούν αρνητικά το κεφάλι. Τα παροτρύνουμε να παρατηρήσουν καλύτερα. Κυρία μοιράζονται ένα μυστικό.
  • Θυμωμένα κοιτούν στο πάτωμα και σπρώχνουν το ένα το άλλο λέγοντας: εγώ είμαι πιο όμορφος, όχι εγώ απαντά το άλλο. Οι θεατές κυρία είναι η στιγμή που βρήκαν το γυαλιστερό αντικείμενο και λέει ο καθένας πως είναι ομορφότερος από τον άλλον.
  • Κρατιούνται από το χέρι και πηγαίνουν βόλτα. Οι θεατές κυρία κάνουν μαζί βόλτες
Τα παιδιά αποχωρούν από τη σκηνή έχοντας οι θεατές αποκωδικοποιήσει την εικόνα που είχαν επιλέξει να ζωντανέψουν και το δυνατό μας χειροκρότημα επιβραβεύει την προσπάθειά τους.
Ένας πρωτότυπος δημιουργικός τρόπος να μας δείξουν τι ακριβώς τους άρεσε από το παραμύθι. Αποφύγαμε να δείξουμε τις εικόνες αφήνοντας τη φαντασία τους να ζωντανέψει και να δημιουργήσει. Μπράβο σας παιδιά ήσασταν καταπληκτικοί. 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου