17/3/2020
14/2/2017
Ο Μασκαράς Μαρία Κυνηγού Φλάμπουρα
Ένα μασκαρά όλοι μαζί
φτιάχνουμε τώρα στη στιγμή.
Δυο ματάκια στρογγυλά
κι ένα στόμα που γελά.
Δυο φρύδια κατσαρά
και μουστάκια στην άκρη στριφτά.
Δυο αυτάκια μυτερά
σκουλαρίκια κρεμαστά.
Μια μυτούλα πλακουτσή
και γραβάτα μακρουλή.
Ένα σώμα πολύ χοντρό
και καπέλο πολύ ψηλό.
Μία ζώνη στη μέση σφιχτά, χέρια πόδια πολύ μικρά.
Ένα μασκαρά όλοι μαζί
φτιάξαμε τώρα στη στιγμή!
- Γράφουμε το όνομά μας
- Θα ακούσουμε μόνο τη μουσική από το τραγούδι 4 φορές και όσο ακούμε τη μουσική πρέπει να συμπληρώσουμε απαραίτητα τα χαρακτηριστικά που αναφέρει το τραγούδι.
- κεφάλι θα φτιάξω
- σώμα
- μπορώ να χρησιμοποιήσω μολύβι;
- εγώ δεν ξέρω να φτιάχνω μασκαράδες
- Μπορούμε να τραγουδάμε όταν ακούμε τη μουσική;
Παιδιά τα μολύβια κάτω ήταν η τελευταία φορά που η μουσική του τραγουδιού ακούστηκε.
- Μα δεν πρόλαβα να τελειώσω
- Λίγο χρόνο έχω για να συμπληρώσω κάτι;
Εγώ τώρα θα σας δείχνω μία μία ζωγραφιά κι εσείς θα πρέπει να παρατηρήσετε και να βρείτε ποια πράγματα από αυτά που έλεγε το τραγούδι λείπουν από τη ζωγραφιά του φίλου μας.
Άλλο παιδί είχε ξεχάσει περισσότερα άλλο λιγότερα. Ήταν όλα παρατηρητικά και όλα μπορούσαν να μιλήσουν για τη ζωγραφιά του φίλου τους.
Μπράβο σας παιδιά αποτυπώσατε στο χαρτί μασκαράδες καταπληκτικούς.
9/2/2017
Παιχνίδι παρατηρητικότητας
Στη διάθεσή μας ένα μουσικό όργανο ταμπουρίνο ή ξυλάκια ή ξύστρα
Ένα πολύ μικρό ρυθμικό τετράστιχο
Όταν παίζει μουσική
πάω βόλτα εδώ κι εκεί
Όταν πάψει η μουσική
εκτελώ την εντολή
Το μουσικό όργανο συνοδεύει το τετράστιχο. Με το που σταματά η μουσική λέμε στα παιδιά μία εντολή. Μόλις κατανοήσουν τα παιδιά το παιχνίδι μπορούν να εναλλάσσονται στη θέση αυτού που κρατά το μουσικό όργανο και δίνει τις εντολές.
Το παιχνίδι είναι πολύ ενδιαφέρον όσο οι εντολές έχουν φαντασία και διατηρούν σε εγρήγορση τα παιδιά.
( Ευχαριστώ πολύ τον κύριο Βασίλη Αναγνώστου ο οποίος και μας το παρουσίασε στο 3ωρο σεμινάριο που διοργανώθηκε από τη σύμβουλο προσχολικής αγωγής 5ης περιφέρειας κα Δέσποινα Μπαλάση)
7/2/2017
Ένταση
Χρησιμοποίησα τον πίνακα του Miro blue II για να παίξουμε με την ένταση και της φωνής μας αλλά και την ένταση των μουσικών οργάνων.
Έχουμε από την αρχή συμφωνήσει ότι θα χρησιμοποιήσουμε έναν συγκεκριμένο ήχο για να διαβάσουμε τον πίνακα πρώτα με τη φωνή μας. Συνήθως χρησιμοποιώ τις φωνές των φωνηέντων.
Διαβάζοντας την πορτοκαλί γραμμή τα παιδιά ξεκινούν λέγοντας ένα ψιθυριστό α το οποίο σιγά - σιγά δυναμώνει και γίνεται πολύ δυνατό προς το τέλος της γραμμής. Ο ήχος ήταν συνεχόμενος.
Τα παιδιά έχουν παρατηρήσει ότι υπάρχουν 3 μεγέθη μαύρων στιγμάτων πολύ μικρά, μικρά και μεγάλα.
Συμφωνούμε ότι τα πολύ μικρά τα διαβάζουμε ψιθυριστά, τα μικρά στην ένταση με την οποία μιλούμε και τα μεγάλα πολύ δυνατά.
Αφού εξασκηθήκαμε αρκετά με την φωνή μας προχωρήσαμε αντικαθιστώντας τη φωνή μας με τα μουσικά όργανα, μεταλόφωνο , κουδουνάκια και ταμουρίνο. Τα κουδουνάκια έπαιζαν το μπλε χρώμα του πίνακα και έπαιζαν σε χαμηλή ένταση. Το ταμπουρίνο διάβαζε τα μαύρα σημάδια και το μεταλόφωνο διάβαζε τη γραμμή.
Έτσι χτίσαμε το πρώτο μας μουσικό έργο.
25/1/2017
Τα παιδιά ρώτησαν όταν είδαν πως εγώ κατεβάζω τα μουσικά όργανα και άρχισαν να ρωτούν αν έχει σχέση με το χρόνο αυτό που θα παίξουμε.Εσείς θα μου πείτε αν αυτά που θα γράψω έχουν σχέση με το χρόνο. Στον πίνακα λοιπόν σημειώνω αξίες μουσικές τετάρτου και ογδόου.
Από το μουσικό μας κουτί βγαίνουν 3 ζευγάρια πιατίνια.
Τα παιδιά καθώς έγραφα διάβαζαν τα τα τα σ, τα τα σ τα, τα σ τα τα , τι-τι τι-τι τα σ και τι-τι τι-τι τι-τι τι-τι. Όταν άρχισαν να χτυπούν τις ρυθμικές αξίες παρατήρησαν ότι εγώ μετρούσα μέχρι το 4 ανεξάρτητα από το μοτίβο που τους ζητούσα να χτυπήσουν. Κυρία κρατάς χρόνο με το πόδι σου αλλά χτυπάς πάλι μόνο 4 κι όμως παίζεις 8 τι. Άρα παιδιά τι νομίζετε ο χρόνος έχει σχέση με τη μουσική;
Ναι γιατί άλλα παίζονται αργά απαντούν και άλλα γρήγορα .
Το παιχνίδι στη συνέχεια άλλαξε αφού όλα τα παιδιά είχαν δοκιμάσει.
Τώρα έπρεπε να ακούν και να μπορούν να μου πουν ποιο ακριβώς μοτίβο έπαιζα. Αυτός που θα το έβρισκε θα συνέχιζε στη θέση μου και η εναλλαγή αυτή θα γινόταν μέχρι να περάσουν όλα τα παιδιά από τη θέση της δασκάλας.
Μπράβο σας παιδιά τα πήγατε περίφημα.
15/11/2016Το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού.
Τα παιδιά καλούνται να ανακαλύψουν τις μουσικές αξίες που κτυπά το ταμπουρίνο ώστε να πάρουν δικό τους το θησαυρό που κρύβεται πίσω από τη μουσική αξία.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε μέρος από τη δραστηριότητά μας στο video που ακολουθεί
11/11/2016
Η πρώτη τους απόπειρα να συνοδεύσουν το τραγούδι τους με τα μουσικά όργανα
3/11/2016
Είναι καταπληκτικό να παρακολουθείς την πρώτη μουσική ορχήστρα να δημιουργείται μέσα στην τάξη με πολύ απλές παρτιτούρες που χρησιμοποιούν μήλα και σκουλήκια για να εκφράσουν μουσικές αξίες. Είναι καταπληκτικότερο δε η ανταπόκριση των παιδιών και το πόσο υπομονετικά και σιωπηλά να περιμένουν τη σειρά τους.
Σήμερα λοιπόν δημιουργήσαμε την πρώτη μικρή ορχήστρα. Υπήρχαν 3 μεταλλόφωνα, 1 ξυλόφωνο και ένα ταμπουρίνο. Αρχικά το κάθε παιδί έπαιζε το δικό του κομμάτι και στη συνέχεια όλα μαζί έπαιζαν το δικό τους κομμάτι.
Αφού έπαιξαν όλα τα παιδιά το παιχνίδι άλλαξε.
Ένα παιδί παρατηρούσε τις παρτιτούρες που ήταν κολλημένες στα μουσικά όργανα. Το ταμπουρίνο έπαιζε μία παρτιτούρα από τις 4 και το παιδί έπρεπε βασιζόμενο στην ακοή να ξεχωρίσει ποια παρτιτούρα παίζει το ταμπουρίνο και να πλησιάζει το όργανο που έχει την παρτιτούρα και να παίζει μαζί με το ταμπουρίνο.
Τα μουσικά όργανα τα οποία χτυπήσαμε τα μοτίβα ξυλόφωνα και
μεταλλόφωνα
Αυτό είναι το μουσικό μοτίβο που χτυπά το ταμπουρίνο. Ρυθμίζει την ταχύτητα με την οποία θα παίξουν τα υπόλοιπα μέλη τη ορχήστρας
19/10/2016
Tα παιδιά δουλεύουν σε ζευγάρια, πλάτη με πλάτη. Πρώτα παίζει ο ένας και μετά απαντά ο άλλος. Ένας μουσικός διάλογος ανάμεσα στα παιδιά που ενισχύει τη συγκέντρωση προσοχής, την όξυνση της ακοής αλλά και τη δημιουργία της απόλυτης ησυχίας μέσα στην τάξη μια και οι θεατές παρακολουθούν και προσπαθούν να κάνουν ησυχία. Ανέπτυξαν καταπληκτικούς μουσικούς διαλόγου όλα τα παιδιά. Μπράβο σας. Είμαι πολύ περήφανη για σας.
18/10/2016
Με τα παιδιά μαθαίνουμε τις μουσικές αξίες. Μέχρι τώρα οι μουσικές αξίες έχουν παρουσιαστεί ως ολόκληρα μήλα που είναι η αξία του τετάρτου και η αντίστοιχη αξία της παύσης του τετάρτου. (Τις ίδιες αξίες δουλεύουν και στη φυσική αγωγή με τα χτυπήματα του ταμπουρίνου.)Τα παιδιά μπορούν μόνα τους να διαβάσουν το μουσικό μέτρο το οποίο γράφω στον πίνακα
μήλο μήλο μήλο μήλο το μουσικό αυτό μέτρο έπαιζε μόνο το ταμπουρίνο
τα τα τα τα
μήλο μήλο παύση μήλο στα υπόλοιπα μέτρα τα παιδιά χρησιμοποιούσαν μεταλλάφωνα και ξυλόφωνο
τα τα σσ τα
μήλο μήλο μήλο παύση
τα τα τα σσ
παύση μήλο μήλο μήλο
σσ τα τα τα
Αρχικά το κάθε παιδί διάβαζε το μουσικό μέτρο μόνο του. Μετά το χτυπούσε στο μουσικό του όργανο, στη συνέχεια έπαιζε μαζί με το ταμπουρίνο ( το κάθε όργανο το δικό του μουσικό μέτρο).Αυτό επαναλαμβανόταν με κάθε παιδί ξεχωριστά και στη συνέχεια τα 4 παιδιά με το ταμπουρίνο συνέθεταν μία ορχήστρα.
Ήταν μία πάρα πολύ δύσκολη άσκηση που όμως τα παιδιά έπαιξαν καταπληκτικά.
Επόμενη διδακτική ώρα
Θυμηθήκαμε τα περπατήματα που εκτελούμε με τη συνοδεία του ταμπουρίνου. Περπάτημα, περιστροφή γύρω από τον άξονά μου, πλάγια βήματα, τρέξιμο, σταμάτημα. Εμπλουτίσαμε με το περπάτημα του αλόγου.
Τα παιδιά στον κάθε ήχο του ταμπουρίνου κάνουν και την ανάλογη κίνηση. Κατόπιν κάποιο παιδί οριζόταν στη θέση τη δική μου και έδινε αυτό τα παραγγέλματα χρησιμοποιώντας το ταμπουρίνο. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν τέλεια στην προσπάθεια αυτή και τα παραγγέλματα χρησιμοποιώντας το ταμπουρίνο ήταν πολύ καθαρά και ευδιάκριτα.
Με το παιδί στη θέση τη δική μου τα παιδιά έδειχναν με την κίνηση του σώματος το παράγγελμα που είχε δώσει το ταμπουρίνο. Το παιχνίδι μετά άλλαξε και τα παιδιά έπρεπε να ακούν μόνο το παράγγελμα και να λένε αν το παιδί χτύπησε περπάτημα, πλάγιο βήμα ..........
Μπράβο σας παιδιά ήσασταν καταπληκτικοί
20/4/2016
Είμαστε στο δάσος της Πασχαλινοχώρας. Οι χωρικοί πιστεύουν πως μια κακιά μάγισσα ζει στο δάσος τους και κάθε χρόνο το Πάσχα ξυπνάει για να κλέψει όλες τις λαμπάδες και τα κόκκινα αυγά. Ζει σε ένα τεράστιο πηγάδι.
Φτιάξαμε ένα τεράστιο πηγάδι από πλάκες αφρώδους υλικού και μέσα εκεί κλείσαμε τη μάγισσα με το ταμπουρίνο, το μουσικό της όργανο.
Τα υπόλοιπα παιδιά της παρέας τραγουδούν σε κύκλο γύρω από το πηγάδι
Μάγισσα μάγισσα βγες απ' το πηγάδι.
Η μάγισσα καλά κρυμμένη περιμένει να τελειώσουν τα παιδιά και απαντά χτυπώντας το ταμπουρίνο της : ω! ω! ω! σε λίγο θε να βγω κι αν θα βγω και θα με δείτε τότε θα με φοβηθείτε ω! ω! ω! σε λίγο θε να βγω.
Όσο η μάγισσα τραγουδά τα λόγια τα παιδιά κάνουν πως τραβούν σκοινιά για να ανεβάσουν τη μάγισσα από το πηγάδι.
Μόλις η μάγισσα φανερωθεί τα παιδιά απαντούν:
Μάγισσα πλησίασε κοντά. Μάγισσα δε σε φοβάμαι πια.
Καθώς τα παιδιά τραγουδούν πλησιάζουν τη μάγισσα την ακουμπούν και τη σπρώχνουν απαλά στο πηγάδι.
Τη μουσική μπορείτε να την ακούσετε πιο κάτω.
5/11/2015
Παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού.
Υλικά: καρτέλες με μουσικές αξίες, μουσικά όργανα και ένα ταμπουρίνο.
Σκοπός: να κατορθώσουν να βρουν την καρτέλα με τις μουσικές αξίες που χτύπησε το ταμπουρίνο.
Ζητάμε από τα παιδιά να κλείσουν τα μάτια τους για να κρύψουμε το θησαυρό κάτω από ένα μουσικό όργανο. ( Ο δικός μας θησαυρός ήταν ένα μπαλόνι) Στη συνέχεια τοποθετούμε επάνω σε κάθε μουσικό όργανο μία καρτέλα με μουσικές αξίες.
Οι καρτέλες έχουν την πιο πάνω μορφή αλλά με αξία συνολική 2 τα. ( ένα τα αντιστοιχεί με 2 τι-τι)
Όταν το παιδί ακούσει το ρυθμό τότε σηκώνει το μουσικό όργανο αν έχει ακούσει σωστά τότε εύκολα βρίσκει το θησαυρό και τον κερδίζει.
Ο ενθουσιασμός τους είναι η κινητήρια δύναμη για κάθε εκπαιδευτικό.
22/10/2015
Παιχνίδι σχετικά με την ένταση του ήχου.
Τα παιδιά στη διάθεσή τους έχουν μουσικά όργανα
Δουλεύουν σε μικρές ομάδες και για να μπορέσουν να συγχρονιστούν αλλά και για να μπορούμε να ελέγχουμε τη φορά με την οποία ταξιδεύουν τα όργανα.
Το παιδί που κρατά το ταμπουρίνο είναι και αυτό που καθορίζει τον τρόπο που θα χτυπήσουν τα όργανα σιγά ή δυνατά.
Η φορά με την οποία θα αλλάξουν χέρια τα όργανα προκαθορίζεται αρχικά από τη νηπιαγωγό.
Τραγουδώντας τα παιδιά χτυπούν και τα όργανα.
Απαγγέλεται ρυθμικά:
Χτυπώ δυνατά, χτυπώ δυνατά και δίνω δεξιά
Χτυπώ σιγανά, χτυπώ σιγανά και δίνω δεξιά.
ή
Χτυπώ δυνατά, χτυπώ δυνατά και δίνω αριστερά.
Χτυπώ σιγανά, χτυπώ σιγανά και δίνω αριστερά.
9/10/2015
Ο βασιλιάς και τα κλειδιά του.
Υλικά που θα χρειαστούμε για το παιχνίδι μία καρέκλα και ένα μπρελόκ με πολλά πολλά κλειδιά.
Η καρέκλα είναι ο θρόνος που θα καθίσει ο βασιλιάς. Η καρέκλα όμως είναι έτσι τοποθετημένη ώστε αυτός που κάθεται να βλέπει μόνο τον τοίχο. Κάτω από την καρέκλα βάζουμε τα κλειδιά ( που τα έχουμε πει πως είναι τα κλειδιά του παλατιού). Τα παιδιά ένα ένα δοκιμάζουν να τραβήξουν τα κλειδιά και να τα σηκώσουν χωρίς να ακουστεί κανένας θόρυβος.Αν ο βασιλιάς ακούσει τον παραμικρό θόρυβο από τα κλειδιά φωνάζει "Ποιος κλέβει τα κλειδιά μου;" και το παιδί στο άκουσμα της φράσης επιστρέφει στη θέση του. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον ερχομό κάποιου άλλου παιδιού. Όταν ένα παιδί κατορθώσει να κλέψει τα κλειδιά χωρίς να τα ακούσει ο βασιλιάς γίνεται βασιλιάς ακι το παιχνίδι συνεχίζεται.
Στόχος του παιχνιδιού να εξασκήσει το αυτί μας σε πολύ σιγανούς ήχους αλλά και στη διάκριση ενός συγκεκριμένου ήχου από όλους τους υπόλοιπους που μπορεί να υπάρχουν στο περιβάλλον μίας τάξης.
8/10/2015
Σήμερα παίξαμε το παιχνίδι του τυφλού.
Χρησιμοποιήσαμε 2 μουσικά όργανα: τα πιατίνια και το ταμπουρίνο.
Μάσκες για να μην μπορούν να δουν.
Τα μουσικά όργανα έπαιζαν 2 παιδιά και η Νηπιαγωγός έδινε σήμα για το πότε θα παίξει το κάθε όργανο ώστε να μην κινδυνέψει το παιδί που είχε κλειστά τα μάτια του.
Συμφωνήσαμε με τα παιδιά ότι όταν θα ακούν το ταμπουρίνο θα κάνουν ένα βήμα μπροστά, όταν θα ακούν τα πιατίνια θα κάνουν ένα βήμα πίσω και όταν δεν θα παίζει κανένα μουσικό όργανο θα μένουν ακίνητα.
Στόχος του παιχνιδιού η διάκριση των ήχων και η κίνηση μπροστά ή πίσω αναλόγως με τον ήχο που άκουγαν.
Πριν ξεκινήσει το παιχνίδι το τυφλό παιδί το γυρίζουμε γύρω γύρω για να χάσει την αίσθηση του προσανατολισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου