2/3/2017
7/11/2016
Έσβησα τα φώτα. τράβηξα τις κουρτίνες για να σκοτεινιάσει περισσότερο η αίθουσα.. Τα παιδιά αμέσως παρατήρησαν πως έγινε σκοτάδι με πολύ πολύ λίγο φως..
Δηλαδή παιδιά τι είναι το σκοτάδι;
Όταν δεν υπάρχει φως έχουμε σκοτάδι, αλλά όταν έχουμε λίγο φως έχουμε λίγο σκοτάδι.
Έχετε ποτέ παρατηρήσει όταν περπατάτε έξω αν υπάρχει κάποιος που σας ακολουθεί;
Μας ακολουθούν πολλοί άνθρωποι όταν πηγαίνουμε βόλτα με τη μαμά.
Μήπως όμως σας ακολουθεί κάποιος που κάνει ότι κάνετε κι εσείς και πάει όπου πάτε κι εσείς;
Όχι δεν υπάρχει κανείς τέτοιος άνθρωπος.
Ωραία θέλω να σηκωθεί ο Γιάννης και να αρχίσει να περπατάει κι εσείς να παρακολουθείτε μήπως υπάρχει κάποιος που κάνει ότι κάνει και ο Γιάννης. (βοηθά στην παρατήρηση αυτή το ελάχιστο φως που έχει η τάξη μας)
Τα παιδιά παρατηρούν το Γιάννη. Στην αρχή δεν εντοπίζουν τίποτε. Λίγο αργότερα όμως παρατηρούν τη σκιά του Γιάννη και λένε η σκιά του Γιάννη κάνει ότι κάνει κι εκείνος.
Στο σημείο αυτό έβαλα στο πάτωμα κάποια παιχνίδια και έδωσα στα παιδιά φακούς. Τους ζήτησα να δημιουργήσουν τις σκιές των παιχνιδιών.
17-10-2016
Ξεκινήσαμε την ημέρα μας ζητώντας από τα παιδιά να κάνουν ησυχία και να ακούσουν ήχους που υπάρχουν στο περιβάλλον. Τα παιδιά άκουσαν κελάηδισμα πουλιών, άκουσαν φωνές, περπατήματα, τον ήχο που κάνει ο υπολογιστής όταν είναι αναμμένος.
Πώς κατορθώσατε να ακούσετε τους ήχους του περιβάλλοντος;
Με τα αυτιά μας απάντησαν όλα.
Δηλαδή ο ήχος περπάτησε και έφτασε στο αυτί σας;
Ναι περπάτησε.
Δηλαδή τον είδατε και έχει πόδια;
Όχι δεν τον είδαμε, απλώς τον ακούσαμε. Χτύπησε το τύμπανο του αυτιού μας και τον καταλάβαμε. 'Ένα παιδάκι συμπλήρωσε πως το τύμπανο που έχουμε στο αυτί μας δεν είναι όπως το πραγματικό τύμπανο είναι διαφορετικό, δεν έχει ξύλο ή σίδερο.
Πολύ ωραία παιδιά αλλά πάλι δεν κατάλαβα πως ταξιδεύει ο ήχος. Έχετε δει τι συμβαίνει όταν πετάμε μία πέτρα στην ήρεμη θάλασσα;
Ναι το νερό πετάγεται παντού. Σχηματίζονται κύκλοι στο νερό. Κάνει θόρυβο η πέτρα όταν πέφτει στο νερό.
Είπατε πως σχηματίζονται κύκλοι. Τι παθαίνουν αυτοί οι κύκλοι μετά;
Χάνονται.
Παιδιά τώρα θα ήθελα να παρατηρήσουμε αν πραγματικά θα συμβούν όλα όσα είπατε.
Στα παιδιά σήμερα παρουσιάσαμε τα πιο κάτω υλικά που βλέπετε στη φωτογραφία και τους ζητήσαμε να μας πουν τι βλέπουν. Εκείνα είπαν ένα μπουκάλι άδειο,( όταν το παρουσιάσαμε ήταν άδειο) ξίδι μπαλόνι, κουτάλι και σόδα.
Παιδιά πως καταλάβατε ότι το βαζάκι το άσπρο έχει σόδα μέσα;
Μα κυρία το γράφει επάνω το κουτί.
Στη συνέχεια τους ζητήσαμε να υποθέσουν τι θα κάνουμε με αυτά τα υλικά. Οι απαντήσεις των παιδιών καταπληκτικές.
- Θα φτιάξουμε ηφαίστειο
- Θα βάλουμε το ξίδι και τη σόδα στο μπαλόνι και αυτό θα σκάσει γιατί όταν ενώνονται καίνε.
- Θα βάλουμε το ξίδι και τη σόδα στο μπουκάλι και δεν ξέρω τι θα γίνει το μπαλόνι.
- Η σόδα μέσα στο μπουκάλι το ξίδι μέσα στο μπαλόνι και μετά τίποτε.
- ξίδι και σόδα στο μπαλόνι και μετά το ακουμπάμε στο μπουκάλι και όλα θα μουν στο μπουκάλι.
- Να βάλουμε τη σόδα στο μπαλόνι το ξίδι στο μπουκάλι και μετά να βάλουμε το μπαλόνι στο πάνω μέρος του μπουκαλιού. Το μπαλόνι θα σκάσει.
Πολύ ωραία παιδιά για να δούμε όμως τι θα συμβεί αν τώρα βάλουμε σόδα στο μπαλόνι, ξίδι στο μπουκάλι και τοποθετήσουμε το μπαλόνι στο στόμιο του μπουκαλιού.
Κα είπαμε θα σκάσει
Προχωρούμε στην εκτέλεση του πειράματος
Δεν ξεχάσαμε βέβαια να διερευνήσουμε και την υπόθεση των παιδιών σχετικά με το τι θα συμβεί αν το ξίδι και η σόδα βρεθούν μέσα στο μπαλόνι ταυτόχρονα.
8/11/2016
2o μέρος
Το ερώτημα που έθεσα στα παιδιά ήταν σχετικό με αυτό που είχε πει κάποιο παιδί ότι έχει παρατηρήσει ότι άλλοτε μεγαλώνει η σκιά του και άλλοτε μικραίνει.
Νομίζετε ότι μία σκιά μπορεί να μεγαλώσει ή να μικρύνει;
Όλα τα παιδιά στην αρχή είπαν πως δεν μπορεί να συμβαίνει αυτό.
Άρχισα λοιπόν να τα ρωτώ ένα ένα και ζητούσα να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
Όταν το βράδυ πάω για ύπνο παίρνω στο ένα μου χέρι το μικρό μου φακό και στο άλλο μου χέρι το μεγάλο μου φακό και ο μεγάλος φακός κάνει μεγάλες σκιές ενώ ο μικρός φακός κάνει μικρές σκιές.
Πιστεύεις δηλαδή ότι ανάλογα με το πόσο δυνατό είναι το φως δημιουργεί και τις σκιές μεγάλες ή μικρές.
Αν είμαι κοντά στο φως η σκιά μου είναι μικρή αν είμαι μακριά η σκιά μου είναι μεγάλη.
Ναι
Ναι μεγαλώνουν και αυτό συμβαίνει όταν είμαι με τη μαμά στο σπίτι το πρωί.
Ναι μικραίνουν γιατί όταν γυρίζω με τη μαμά μου από το σχολείο η σκιά μου είναι μικρή αλλά το πρωί είναι πιο μεγάλη όταν έρχομαι.
Το βράδυ οι σκιές μας είναι πιο μικρές.
Αυτές είναι κάποιες ενδεικτικές απαντήσεις των παιδιών σχετικά με το τι πιστεύουν.
Αφού καταγράφηκαν στον πίνακα μπήκαμε και στη διαδικασία να ψηφίσουμε ΝΑΙ ή ΟΧΙ.
Τα παιδιά μετά τη 2η διερεύνηση άλλαξαν την αρχική τους εκτίμηση από όχι σε ναι.
Μπήκαμε λοιπόν στη διαδικασία του πειραματισμού.
Στην αρκετά σκοτεινή μας αίθουσα ζήτησα αρχικά από τα παιδιά να παράγουν σκιές και στη συνέχεια να προσπαθήσουν να μεγαλώσουν τη σκιά ή να τη μικρύνουν.
Καθώς πειραματίζονταν ανακάλυψαν ότι η σκιά μεγαλώνει όταν απομακρύνονται από το αντικείμενο και μικραίνει όταν πλησιάζουν αυτό.
(Προσδιόριζαν όμως το μέγεθος σε σχέση την απόσταση του σώματός τους, ενώ στην πραγματικότητα είναι η απόσταση της φωτεινής πηγής από το αντικείμενο. )
Έτσι λοιπόν θέλοντας να δουν ότι τον κυρίαρχο ρόλο έχει η φωτεινή πηγή και όχι το σώμα τους ζήτησα να κλείσουν το φακό και να πλησιάσουν ή να απομακρυνθούν από το αντικείμενο.
Η άμεση παρατήρησή τους ήταν ότι δεν υπάρχει σκιά χωρίς φως. Τους ζήτησα να ανάψουν το φακό και να επαναλάβουν την κίνηση. Η διαπίστωσή τους τώρα ήταν ότι όταν πλησιάζει κοντά το φως φτιάχνει μικρή σκιά όταν φεύγει μακριά φτιάχνει μεγάλη.
7/11/2016
Έσβησα τα φώτα. τράβηξα τις κουρτίνες για να σκοτεινιάσει περισσότερο η αίθουσα.. Τα παιδιά αμέσως παρατήρησαν πως έγινε σκοτάδι με πολύ πολύ λίγο φως..
Δηλαδή παιδιά τι είναι το σκοτάδι;
Όταν δεν υπάρχει φως έχουμε σκοτάδι, αλλά όταν έχουμε λίγο φως έχουμε λίγο σκοτάδι.
Έχετε ποτέ παρατηρήσει όταν περπατάτε έξω αν υπάρχει κάποιος που σας ακολουθεί;
Μας ακολουθούν πολλοί άνθρωποι όταν πηγαίνουμε βόλτα με τη μαμά.
Μήπως όμως σας ακολουθεί κάποιος που κάνει ότι κάνετε κι εσείς και πάει όπου πάτε κι εσείς;
Όχι δεν υπάρχει κανείς τέτοιος άνθρωπος.
Ωραία θέλω να σηκωθεί ο Γιάννης και να αρχίσει να περπατάει κι εσείς να παρακολουθείτε μήπως υπάρχει κάποιος που κάνει ότι κάνει και ο Γιάννης. (βοηθά στην παρατήρηση αυτή το ελάχιστο φως που έχει η τάξη μας)
Τα παιδιά παρατηρούν το Γιάννη. Στην αρχή δεν εντοπίζουν τίποτε. Λίγο αργότερα όμως παρατηρούν τη σκιά του Γιάννη και λένε η σκιά του Γιάννη κάνει ότι κάνει κι εκείνος.
Στο σημείο αυτό έβαλα στο πάτωμα κάποια παιχνίδια και έδωσα στα παιδιά φακούς. Τους ζήτησα να δημιουργήσουν τις σκιές των παιχνιδιών.
Τα παιδιά πειραματίζονται στη δημιουργία σκιάς.
Κινούν τις φωτεινές πηγές(φακούς)
Κατορθώνουν και δημιουργούν σκιές.
Πειραματίζονται και επιτυγχάνουν.
Τελειώνοντας φτάνουν και σε κάποια συμπεράσματα. Για να δημιουργήσουμε σκιά πρέπει να :
- να υπάρχει φακός αναμμένος
- ένα αντικείμενο που θέλουμε να δημιουργήσουμε τη σκιά του
- να ρίξουμε το φως στο αντικείμενο για να πάρουμε τη σκιά του.
Τα παιδιά στην αρχή απλώς δημιουργούσαν σκιά αλλά μετά από λίγο διαπίστωσαν με την κίνηση του σώματός τους ότι μπορούν να κατευθύνουν οπουδήποτε θέλουν.
Κλείνοντας προσθέτουν : κα εγώ έχω δει τη σκιά μου άλλοτε να είναι μικρή και άλλοτε να είναι μεγάλη.Αύριο θα μελετήσουμε αν μεγαλώνουν οι σκιές και πως μεγαλώνουν.
Ανάβουμε τα φώτα και κάποιο παιδάκι που κάθεται ακριβώς κάτω από το φως παρατηρεί και λέει:
κα αν και έχουμε φως εγώ δεν έχω σκιά.
Ξεκινήσαμε την ημέρα μας ζητώντας από τα παιδιά να κάνουν ησυχία και να ακούσουν ήχους που υπάρχουν στο περιβάλλον. Τα παιδιά άκουσαν κελάηδισμα πουλιών, άκουσαν φωνές, περπατήματα, τον ήχο που κάνει ο υπολογιστής όταν είναι αναμμένος.
Πώς κατορθώσατε να ακούσετε τους ήχους του περιβάλλοντος;
Με τα αυτιά μας απάντησαν όλα.
Δηλαδή ο ήχος περπάτησε και έφτασε στο αυτί σας;
Ναι περπάτησε.
Δηλαδή τον είδατε και έχει πόδια;
Όχι δεν τον είδαμε, απλώς τον ακούσαμε. Χτύπησε το τύμπανο του αυτιού μας και τον καταλάβαμε. 'Ένα παιδάκι συμπλήρωσε πως το τύμπανο που έχουμε στο αυτί μας δεν είναι όπως το πραγματικό τύμπανο είναι διαφορετικό, δεν έχει ξύλο ή σίδερο.
Πολύ ωραία παιδιά αλλά πάλι δεν κατάλαβα πως ταξιδεύει ο ήχος. Έχετε δει τι συμβαίνει όταν πετάμε μία πέτρα στην ήρεμη θάλασσα;
Ναι το νερό πετάγεται παντού. Σχηματίζονται κύκλοι στο νερό. Κάνει θόρυβο η πέτρα όταν πέφτει στο νερό.
Είπατε πως σχηματίζονται κύκλοι. Τι παθαίνουν αυτοί οι κύκλοι μετά;
Χάνονται.
Παιδιά τώρα θα ήθελα να παρατηρήσουμε αν πραγματικά θα συμβούν όλα όσα είπατε.
Γεμίσαμε μία λεκάνη με νερό και πετάξαμε μέσα ένα αντικείμενο.Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι όλα όσα είχαν πει ήταν σωστά. Επαναλάβαμε ξανά και τους ζήτησα να παρατηρήσουν τους κύκλους και ιδιαίτερα σε ποιο σημείο εμφανίζονται. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι οι κύκλοι εμφανίζονται γύρω από το αντικείμενο και το απεικόνισαν στον πίνακα βάζοντας
- μία κουκίδα (αντικείμενο που ρίξαμε στο νερό) και ομόκεντρους κύκλους έξω από το αντικείμενο
- μία κουκίδα και ομόκεντρους κύκλους γύρω από το αντικείμενο που ρίξαμε στο νερό.
Κάπως έτσι διαδίδεται και ο ήχος με κύματα.
Ναι αλλά εδώ που είμαστε δεν υπάρχει νερό. Πού δημιουργούνται τα κύματα;
Για να ψάξουμε στην παρεούλα που βρισκόμαστε( είχαμε σχηματίσει έναν κύκλο με τις καρέκλες μας γύρω από τη λεκάνη με το νερό) τι υπάρχει;
Τα παιδιά εντόπισαν μία άσπρη γραμμή στο πάτωμα και το μωσαϊκό.
Δεν υπάρχει τίποτε άλλο; Για να εντοπίσουμε αν υπάρχει κάτι άλλο έδωσα μία σακούλα στα παιδιά και τους ζήτησα να τη γεμίσουν με αυτό που υπάρχει στην παρεούλα αλλά δεν μπορούμε να το δούμε. Ζήτησα να κινηθεί η σακούλα και μετά να την κλείσουν πολύ σφιχτά στα χέρια τους.
Παρατήρησαν πως όταν την έκλεισαν η σακούλα είχε φουσκώσει σαν μπαλόνι.
Τι νομίζετε πως έβαλε το παιδάκι μέσα στη σακούλα;
Αέρα είπαν όλα μαζί. Άρα τι είναι αυτό που βοηθά τον ήχο να ταξιδέψει; Ο αέρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου