Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2022

Περίπατος στους ελαιώνες του χωριού

Πιάνουμε το σκοινί σχηματίζουμε το τρένο και η μηχανή ξεκινά.

Σήμερα σκοπός μας να γνωρίσουμε τους ελαιώνες του χωριού. Ο περίπατος μας στοχευμένος και αυτή τη φορά επισκεπτόμαστε μια διαφορετική γωνιά του χωριού που είναι γεμάτη ελιές.
Σταματάμε σε ένα μικρό χωράφι που έχει πολλές ελιές οι οποίες δεν είναι μαζεμένες. 


Ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν τα δέντρα να τα χαϊδέψουν να τα μυρίσουν, να τα παρατηρήσουν. Τα παιδιά πλησιάζουν το ένα δέντρο μετά το άλλο, απλώνουν τα χέρια τους παρατηρούν. Δε θέλουν κανένα να αφήσουν χωρίς χάδι Επιστρέφουν στο σημείο που τα περιμένουμε και απαντούν τις ερωτήσεις μας
Παιδιά τι παρατηρήσατε; 
Κυρία είναι γεμάτα με ελιές αλλά είναι μικρές.
Άλλες είναι μωβ, άλλες πράσινες, άλλες μωβ και πράσινες.
Κάποιες έχουν πέσει κάτω
Γιατί νομίζετε ότι διαφέρουν στο χρώμα;
Κυρία τις μωβ μπορούμε να τις φάμε και τις πράσινες να τις μαζέψουμε για να κάνουν λάδι. 
Μα γιατί διαφέρουν στο χρώμα;
Δεν έχουν γίνει ακόμα
Τα φύλλα της ελιάς τι χρώμα έχουν;
Κυρία είναι μικρά, είναι πράσινα από τη μία μεριά και από την άλλη μοιάζουν με άσπρα.
Είναι άγρια μαλακά λεία;
Κυρία είναι λεία τα φύλλα της όπως και ο κορμός της.
Παρατηρήσατε τις ελιές. Αν σας ζητούσα να μου δείξετε ποια είναι η πιο μεγάλη στην ηλικία ποια θα προτείνατε;
Δεν έχει καμιά χοντρό κορμό, είναι όλες ίδιες στην ηλικία
Είναι κάποια πιο ψηλή;
Όλες είναι το ίδιο ψηλές.
Μήπως μπορείτε να μου δείξετε κι εμένα ποιος είναι ο κορμός και ποια τα κλαδιά της;
Τι χρειάζεται μία ελιά για να μεγαλώνει και να έχει καρπούς;
Ήλιο χώμα νερό 
Και ποιο είναι το στόμα της;
Τα φύλλα της 
Και πως φτάνουν οι τροφές και το νερό στα φύλλα;
Κοιτούν γύρω γύρω και προσπαθούν να το ανακαλύψουν. Τα προκαλούμε να σκεφτούν τι έχουν τα δέντρα στο χώμα
Κυρία με τις ρίζες της. 
Τι μας προσφέρουν οι ελιές;
Κυρία τις ελιές το λάδι αλλά και τα ξύλα τους.
Τι χρησιμοποιούμε για να μαζέψουμε τις ελιές;
Τα χέρια μας το χτένι
Α! χρειάζονται χτένες οι ελιές γιατί είναι ξεμαλλιασμένες;
Όλα γελούν και εξηγούν πως με το χτένι κατεβάζουν τις ελιές από το δέντρο.
Και εκείνες που βρίσκονται πολύ ψηλά στο δέντρο.
Κυρία θα πάρουν τη σκάλα
Μετά που τις βάζουν τις ελιές; 
Τις βάζουν σε κουβάδες και στους κουβάδες τις αδειάζουν μετά στο τρέιλερ.
Και από το τρέιλερ που τις πηγαίνουν;
Κυρία στο λιοτρίβι που δουλεύει η μαμά μου. Εκεί έχει και ένα πλυντήριο.
Μα καλά το πλυντήριο το έχουν για να πλένουν τα ρούχα τους. Το παιδάκι γελά πονηρά και λέει κυρία το έχουν για να πλένουν τις ελιές. Η μαμά μου είναι υπεύθυνη για το πλυντήριο.
Και γιατί τις πλένουν;
Έχουν σκόνη και μικρόβια και πρέπει να τις καθαρίσουν
Και μετά; 
Μετά θα τις λιώσουν για να πάρουν το λάδι.
Αν εγώ τώρα κόψω μία ελιά και την ανοίξω τι θα βρω;
Θα βρεις το κουκούτσι της. Θα βρεις το σποράκι της.
Α με μπερδέψατε τι θα βρω το κουκούτσι της ή το σποράκι της;
Κυρία είναι το ίδιο.
Κόβουμε την ελιά και παρατηρούμε το κουκούτσι της. Είναι πολύ σκληρό. Κάποιο παιδάκι προτείνει να το κρατήσουμε και να το φυτέψουμε και συμφωνούν όλα τα παιδιά. 
Ζητάμε από τα παιδιά να κόψουν το καθένα από 5 ελιές και να τις ρίξουν στη σακούλα που κρατάμε για να τις πάρουμε μαζί μας και αποχωρούμε.
Συνεχίζουμε ελπίζοντας πως θα συναντήσουμε κάποιον να μαζεύει ελιές και να μας δείξει τα εργαλεία που χρησιμοποιεί ή και να μας αφήσει να τον βοηθήσουμε. 
Στο δρόμο της επιστροφής κάποιος κύριος μαζεύει τις ελιές του και μας δίνεται η ευκαιρία να παρατηρήσουμε τα εργαλεία που χρησιμοποιεί.

Βλέπουμε τα πανιά που απλώνουν κάτω από τις ελιές, το χτένι μας δείχνει και τον ηλεκτρικό ραβδιστήρα

αλλά και το εργαλείο που έχει για να ξεχωρίζει τις ελιές από τα φύλλα και τον βοηθά κιόλας να τις συσκευάζει σε σακιά. 
Σε ένα χωράφι πιο κάτω παρατηρούν ότι πολλές ελιές έχουν πέσει από τα δέντρα και υποθέτουν πως είναι πολύ ώριμες και γι αυτό έπεσαν.
Επιστρέφουμε έχοντας μαζέψει εμπειρίες εικόνες αρώματα και χρώματα
Διηγούμαστε στα παιδιά το μύθο για το πως η Κεκροπία μετονομάστηκε σε Αθήνα. Τους μιλάμε για τον αγώνα μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα. Τους προτείνουμε να γίνουν τα αγόρια Ποσειδώνας και τα κορίτσια Αθηνά και να μας δείξουν πως παρουσίασαν τα δώρα τους αλλά και πως έπεισαν τους ανθρώπους να επιλέξουν το δικό τους δώρο. 
Χωρίζονται σε ομάδες και συζητούν μεταξύ τους. Όταν είναι έτοιμα μας το ανακοινώνουν.
Ξεκινά η ομάδα Ποσειδώνας. Τα αγόρια απλώς χτυπούν τις τρίαινες και τις ξαναχτυπούν. Επεμβαίνουμε ρωτώντας τι κάνατε χτυπήσαμε τα ραβδιά μας για να βγει νερό και αυτό είναι το δώρο μας. Ρωτάμε αν θέλουν να προσθέσουν κάτι ακόμα αλλά απαντούν αρνητικά.
Σειρά των κοριτσιών και χτυπούν και εκείνα το δόρυ τους και αμέσως ξεφυτρώνει μία ελιά. Σας προσφέρουμε το δέντρο της ελιάς. Θα σας δίνει λάδι ελιές και ξύλα για να ζεσταίνεστε. 
Η λεκτική μονομαχία γέρνει υπέρ των κοριτσιών που διαφήμισαν καλύτερα το προϊόν τους.
Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία μιλώντας αυτή τη φορά στα αγόρια. Τους λέμε ότι θα πρέπει να μιλήσουν και να πείσουν την κα Κική γιατί θα πρέπει να προτιμήσει το δικό τους δώρο. Δηλαδή θα πρέπει να σκεφτούν τι υπάρχει μέσα στη θάλασσα
Τα κορίτσια χωρίς καμιά καθοδήγηση δηλώνουν πως είναι έτοιμα. 
Ξεκινούν και πάλι πρώτα τα αγόρια . Παρουσιάζουν το δώρο τους και προσθέτουν. Μπορείς να ψαρεύεις για να τρως να βγάζεις πέτρες απ΄το βυθό της να μαζεύεις κοχύλια για να κάνεις το σπίτι σου πιο όμορφο.
Σειρά των κοριτσιών
Σου προσφέρουμε το δέντρο της ελιάς. Από αυτό θα μαζεύεις ελιές και θα βγάζεις λάδι που θα το βάζεις στα φαγητά σου. Θα μαζεύεις και ξύλα για να ζεσταθείς όταν κάνει κρύο αλλά και με αυτά θα μαγειρεύεις το φαγητό σου και συμπληρώνουν πως στη θάλασσα όταν έχει αέρα δεν θα μπορείς να ψαρεύεις ούτε να μαζεύεις κοχύλια και πέτρες.
Περιμένουμε όλοι με αγωνία το αποτέλεσμα της μάχης των λόγων (debate), όμως η κυρία Κική εξηγεί στα παιδιά πως θα σκεφτεί όλα όσα της είπαν και θα τους ανακοινώσει το αποτέλεσμα τη Δευτέρα. Ρωτούν όλα με περιέργεια δεν μπορείς να μας το πεις τώρα; Απαντά όχι γιατί πρέπει να σκεφτώ πολύ καλά τα όσα μου είπατε και τη Δευτέρα θα σας ανακοινώσω το αποτέλεσμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου