Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2016

Ιστορία της 28ης Οκτωβρίου του 1940

Ένα κουτί από παπούτσια περιμένει στη γωνιά της παρεούλας. Τα παιδιά το παρατηρούν και αρχίζουν να ρωτούν.
Τί έχει μέσα;
Γιατί το έφερες κα εδώ;
Κάντε υπομονή και σε λίγο θα συζητήσουμε και για το κουτί.
Παρουσιάζω το κουτί λέγοντας πως μία φίλη μου εχθές μου το έφερε στο σπίτι να το δω γιατί δεν κατάλαβε γιατί της το έστειλαν. Μου πρότεινε να το πάρω στο σχολείο μήπως και καταλάβουν τα παιδιά. Κράτησα λοιπόν την υπόσχεσή μου και σας το έφερα. Τί λέτε θα βοηθήσουμε  τη φίλη μου ;
Ενθουσιασμένα απαντούν ναιιιιιιιιιιιιι
Ωραία λοιπόν να το ανοίξω;
Παρακολουθούν με αγωνία να δουν τι θα βγάλω από το κουτί. Μερικά χαρτιά που τα παιδιά λένε ότι είναι εφημερίδες, 3 σημαίες, φωτογραφίες, παπάδες, ένα φύλλο με ζωγραφιές , ένα ζευγάρι κάλτσες, μία καρτέλα που γράφει 1940. μία άλλη Οκτώβριος. μία άλλη 28, μία άλλη ΟΧΙ, ένα γράμμα κλειστό( περιμένουν όλοι να ανοίξουμε το γράμμα αλλά εγώ το τοποθετώ στην άκρη)
Θέλετε να πλησιάσετε και να παρατηρήσετε τα όσα έχει το κουτί;
Πιάνουν τις εφημερίδες κι αρχίζουν να κοιτούν τις εικόνες.



(Εκφράζονται λέγοντας, πόλεμος, κανόνια, αεροπλάνα, βουνά, παππούληδες, εδώ λέει δεκαεννιά τέσσερα μηδέν, βλέπω κι άλλα μηδενικά. Πού είναι; Δείχνει την καρτέλα του ΟΧΙ την καρτέλα που γράφει Οκτώβριος και την καρτέλα που γράφει 1940. Μετράει δείχνοντας κάθε φορά που βρίσκεται το μηδέν 1, 2, 3.Κοίτα εδώ είναι επάνω σε βουνό. Εδώ ξεκουράζονται σε ένα κρεβάτι. Είναι κακοί γιατί κάνουν πόλεμο. Κάποιος έχει πιάσει τις κάλτσες και τις μυρίζει Πω πω πω μυρίζουν πολύ άσχημα. Ξαφνικά οι περισσότεροι στρέφουν την προσοχή τους στις κάλτσες και ζητούν να μυρίσουν κι αυτοί. Γρήγορα όμως μία άλλη εικόνα τραβά την προσοχή τους κι οι κάλτσες ξεχνιούνται και συνεχίζουν την παρατήρηση.Αυτές είναι κάποιες από τις κουβέντες που ειπώθηκαν από τα παιδιά την ώρα που παρατηρούσαν τα όσα είχε μέσα το κουτί)
Επέστρεψαν στη θέση τους και ρώτησα τα παιδιά με τι θέλουν να ξεκινήσουμε. Πρότειναν τις σημαίες. Οι σημαίες ήταν της Ιταλίας , της Ελλάδας και της Γερμανίας. Γιατί άραγε μέσσα στο κουτί έβαλαν μόνο τρεις σημαίες;
Γιατί τόσες είναι οι χώρες της Ευρώπης.
Θυμάσαι που μιλήσαμε για του Ολυμπιακούς αγώνες και δείξαμε την Ευρώπη στο χάρτη; Θέλεις να μας τη θυμίσεις και να δεις αν έχει μόνο τρεις χώρες;
Το παιδί πλησιάζοντας παρατήρησε ότι η Ευρώπη έχει πολλές χώρες.
Ξεχωρίζουν με πολύ μεγάλη ευκολία την ελληνική, παρατηρούν τα χρώματα και το σταυρό. Δεύτερη η σημαία της Ιταλίας και ένα παιδάκι λέει πως αυτή είναι της Ιταλίας η τρίτη όμως δυσκόλεψε πολύ τα παιδιά. Το πρώτο πάντως που είπαν ήταν ότι είναι μία ευρωπαία σημαία και δείχνουν στο χάρτη την Ευρώπη.
Την ώρα που βλέπατε τις εικόνες κάποιος είπε τη λέξη πόλεμο;
Κάποιο παιδάκι σηκώνει το χέρι του και λέει είναι μόνο τρεις γιατί έγινε πόλεμος ανάμεσα σε εμάς τους Ιταλούς και τους Τούρκους.
Τους Τούρκους; Εμείς βρήκαμε μέσα τουρκική σημαία; Βλέπει τις σημαίες και διορθώνει λέγοντας τους Γερμανούς.
Μπράβο παιδιά. Τώρα θέλω να μου πείτε τι είδατε στις εικόνες και στις εφημερίδες  και εγώ θα τα γράφω στον πίνακα για να μην τα ξεχάσουμε.
Τα λόγια των παιδιών όπως καταγράφηκαν από τη Νηπιαγωγό.Κάποια στιγμή διαβάζοντας την εικόνα βλέπετε την πρόταση έναν άνθρωπο που είχε φτιάξει ένα παιχνίδι , ξυλοπόδαρα. Ακούγοντας τη φράση αυτή ζήτησα από το παιδί να βρει το αντίστοιχο φύλλο εφημερίδας και να μου το δείξει. Το παιδί αναφερόταν σε μία γελοιογραφία της εποχής .

Στη συνέχεια επεξεργαστήκαμε με τα παιδιά τις χειρόγραφες κάρτες, 1940,ΟΧΙ, Οκτώβριος, 28.
Ζήτησα από το παιδί που είχε αναγνωρίσει τους αριθμούς να μας την ξαναδιαβάσει. ΔΕΚΑΕΝΝΙΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΗΔΕΝ Τότε κάποιο άλλο παιδάκι σηκώνει το χέρι και λέει κα δεν είναι αυτός ο αριθμός είναι το χίλια εννιακόσια σαράντα, και θυμάμαι ότι τότε έγινε ένας πόλεμος.
Μήπως κάποιος μπορεί να μας πει ποιο μήνα έγινε αυτός ο πόλεμος; 
Είναι ο μήνας που βρισκόμαστε τώρα.
Ο Οκτώβριος
 Και ποια ημερομηνία του μήνα αυτού; 
Εικοσιοκτώ απαντούν.
Η άλλη καρτέλα τι λέτε να γράφει;
Προσπαθούν οοοοχχχχχχχχχιιιιιιιιι
Δηλαδή;
ΟΧΙ
Γιατί να είπαν όχι;
Ήθελαν να πάρουν την πατρίδα μας και εμείς απαντήσαμε όχι.
Επέλεξα στη συνέχεια να μελετήσουμε τη φωτογραφία του Μεταξά.
Μήπως κάποιος θυμάται ποιος είναι ο κύριος αυτός;
Κυρία στο μυαλό μου τον έχω και το όνομά του από πέρυσι αλλά δεν το θυμάμαι τώρα.
Θέλετε να παίξουμε κρεμάλα, για να το βρούμε; (Εξηγήσαμε στα καινούρια παιδιά πως το παίζουμε το παιχνίδι αυτό και ξεκινήσαμε) 
Βέβαια δεν κατόρθωσα να ανάψω τη φωτιά γιατί τα παιδιά αν και στην αρχή δεν είχαν εύστοχες επιλογές γραμμάτων στη συνέχεια επέλεγαν τα σωστά γράμματα. ( Όταν τα παιδιά συμμετέχουν στο παιχνίδι της κρεμάλας πρέπει να γράψουν στον πίνακα το γράμμα και να διαβάσουν και τη φωνή του.)
Τους λείπει μόνο ένα γράμμα. Προσπαθούν να διαβάσουν ΜΕΤΑ_ΑΣ διαβάζουν αλλά δεν θυμούνται. 
Τους προσφέρω την εξής βοήθεια  είναι γράμμα που δεν το συναντούμε συχνά. Ψάχνουν στον πίνακα αναφοράς των ονομάτων τους. Ένα παιδάκι λέει κα το βρήκα είναι το ψψψψψψψψψ
Ναι έχεις δίκιο δεν το χρησιμοποιούμε κι αυτό συχνά αλλά υπάρχει και ένα άλλο που δεν το χρησιμοποιούμε συχνά.
Τους δίνω 2η βοήθεια περιγράφοντας το γράμμα που λείπει...είναι κατσαρό το μικρό του και το μεγάλο του γράφεται με τρεις γραμμές  η μία κάτω από την άλλη.
Κα μήπως το είχε πέρυσι η Αλεξάνδρα;
Ναι το θυμήθηκες; 
Ξέρω ποιο λές αλλά δεν κατορθώνω να το γράψω. Π
Προσπάθησε και νομίζω ότι θα το καταφέρεις.
Το γράφει και διαβάζουν ΜΕΤΑΞΑΣ.
Για άλλη μια φορά με κάνατε περήφανη γιατί προσπαθείτε και δουλεύετε συγκεντρωμένα. Μπράβο σας παιδιά.
Τότε σηκώνει το χέρι του ένα παιδί και λέει νομίζω πως περιμέναμε αρκετά και ήρθε η ώρα να διαβάσουμε το γράμμα, στο θυμίζω γιατί μου είπες να περιμένω λίγο. Σε ευχαριστώ αλλά δεν θα το διαβάσουμε σήμερα θα το διαβάσουμε αύριο γιατί νομίζω ότι όλοι σας έχετε αρχίσει να πεινάτε.
20/10/2016
Σήμερα τα παιδιά περίμεναν για να διαβάσουμε το γράμμα και ρωτούσαν πότε θα γίνει αυτό.
Καθίσαμε στη γωνιά της συζήτησης και αφού τα παιδιά εκτέλεσαν την καθημερινή τους ρουτίνα πήραμε το κουτί το ανοίξαμε και ανοίξαμε το γράμμα.
Τα παιδιά τότε άρχισαν έναν διάλογο σχετικά με το γράμμα. Το γράμμα κυρία είναι ένα μήνυμα. Μηνύματα είναι μόνο όσα στέλνουμε από το κινητό. Δηλαδή παιδιά τι σημαίνει μήνυμα; Κάτι που γράφουμε στον άλλον, ένα νέο.
Διαβάσαμε το γράμμα.
Μέσα από το γράμμα μάθαμε ότι ένας φαντάρος ευχαριστούσε την αδερφή του γιατί μέσα σε ένα δέμα του είχε στείλει 5 μανταρίνια που τα μοιράστηκε με τα υπόλοιπα φανταράκια και ότι έφαγαν μέχρι και τα τσοφλάκια. Ο φαντάρος ευχαριστούσε την αδερφή του γιατί τα μανταρίνια του θύμισαν το πανέμορφο νησί τους. Ενημέρωνε την αδερφή του ότι παρακαλούσαν καθημερινά το θεό για να τελειώσει γρήγορα αυτός ο πόλεμος και να παρακαλούν κι εκείνου το Θεό για να τελειώσει μία ώρα νωρίτερα.
Στα παιδιά έκανε εντύπωση το γεγονός ότι οι φαντάροι έφαγαν μέχρι και τα τσοφλάκια από το μανταρίνι και άρχισαν να ρωτούν γιατί συνέβη αυτό. Το συμπέρασμά τους μετά από μία συζήτηση που είχαμε σχετικά με το τι σημαίνει πόλεμος ήταν: πόλεμος σημαίνει σφαίρες από κανόνια, όπλα αεροπλάνα που πετούν βόμβες, πείνα, σκοτώνονται άνθρωποι ή τραυματίζονται.
Αν παιδιά σας ρωτούσα τι θα διαλέγατε πόλεμο ή ειρήνη;
Όλα τα παιδιά απάντησαν ειρήνη γιατί σημαίνει αγάπη, προστατεύω τους φίλους μου και την οικογένειά μου με αγκαλιά, χρώμα παιχνίδι.
Τότε κάποιο παιδάκι μας ανακοίνωσε ότι με τη μαμά του είδε στον υπολογιστή ότι την εποχή εκείνη οι γυναίκες γίνονταν νοσοκόμες και έπλεκαν κάλτσες για τους φαντάρους.
Κυρία συμπληρώνει κάποιο άλλο είδαμε και κάποιες φωτογραφίες μέσα στο κουτί που γυναίκες έπλεκαν όλες μαζί και έραβαν. Είδαμε και μία άλλη φωτογραφία με γυναίκες που κρατούσαν κάτι φτυάρια. Τα παιδιά εντόπισαν τις φωτογραφίες και άρχισαν να λένε ότι έπλεκαν κάλτσες και φανέλες για τους φαντάρους για να μην κρυώνουν πάνω ψηλά στα βουνά γιατί είχε χιόνι και έβρεχε πολύ.
Διαβάσαμε τη λεζάντα κάτω από τη φωτογραφία με τις γυναίκες που κρατούσαν φτυάρια και είδαμε πως άνοιγαν το δρόμο για να μπορεί να περάσει ο στρατός.
Κλείσαμε επαναλαμβάνοντας αυτά που είχαν πει σήμερα τα παιδιά αλλά και όσα διατύπωσαν εχθές όταν πρωτοάνοιξε το κουτί σχετικά με την ιστορία του 1940.

21/10/2016
Αφού τα παιδιά επανέλαβαν τα όσα είχαμε πει τις προηγούμενες ημέρες σχετικά με την ιστορία της 28ης Οκτωβρίου πρότεινα στα παιδιά να τοποθετήσουμε τη χρονολογία τη σημερινή και του 1940 σε μία ευθεία γραμμή στον πίνακα για να διαπιστώσουμε αν αυτά για τα οποία μιλάμε έγιναν πολύ παλιά.
Ξεκινήσαμε τραβώντας μία πολύ μεγάλη ευθεία γραμμή από τη μία άκρη του πίνακα στην άλλη. Τοποθέτησαν τα παιδιά τη χρονολογία  2016 στο τέλος της γραμμής και στη συνέχεια πρότειναν να τοποθετήσουν το 1940 στην αρχή. Στη συνέχεια έγραψα στον πίνακα το έτος γέννησης των προνηπίων και των νηπίων, Κάποιο παιδάκι λοιπόν διατύπωσε πως αυτό δεν έχει γεννηθεί το 2011 αλλά ότι η ημερομηνία γέννησης του είναι 4/1/11.Συνεχίζει επισημαίνοντας ότι δεν έχει μπροστά από το 11 το δύο και το μηδέν.
Στην προσπάθειά μου να το πείσω σχετικά με την ύπαρξη του 20 μπροστά από το έτος έγραψα στον πίνακα 1811, 1911,1711 και ρώτησα γεννήθηκες σε ποιο από αυτά τα έντεκα;
Κα δεν υπάρχουν αυτές οι ημερομηνίες.
Ωραία λες ότι δεν υπάρχουν θα γράψω το έτος που γεννήθηκα εγώ 1966 .
Εντάξει τότε γεννήθηκες εσύ αλλά μπροστά έχεις το δεκαννέα κι όχι το δύο μηδέν.
Ανατρέξαμε στο φάκελο εγγραφών και βρήκαμε το πιστοποιητικό γέννησής του. Του ζήτησα να βεβαιωθεί ότι αυτό μιλούσε για την ίδια. Το παιδί βρήκε το όνομά του και μετά το οδήγησα στο σημείο με την ημερομηνία του. Διαβάζει 4/1 ναι γράφει το έντεκα όπως σου είπα κυρία.
Μπροστά έχει άλλους αριθμούς;
Έχει το 2 και το μηδέν.
Έχοντας πλέον λύσει την απορία του παιδιού προχωρήσαμε στην τοποθέτηση των ετών 2011, 2012 και 1966.
Τα παιδιά τοποθέτησαν το 1966 κοντά στο 1940 και είπαν πως κυρία εσύ είσαι πιο κοντά στον πόλεμο και τις δύο άλλες χρονολογίες πιο κοντά στο 2016 και είπαν πως εμείς κυρία βρισκόμαστε πολύ μακριά από τον πόλεμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου