Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015

Γεωμετρικά σχήματα

Παρουσίασα στα παιδιά την κασετίνα με τα γεωμετρικά σχήματα, αλλά επιλέχθηκαν από αυτήν μόνο το τρίγωνο, το τετράγωνο, ο κύκλος και το ορθογώνιο.
- Τί νομίζετε ότι είναι αυτά που βλέπουμε;
- Σχήματα.
- Είναι όλα ίδια;
- Όχι είναι διαφορετικά.
- Θα μπορούσατε να μου πείτε πώς μπορούμε να τα ξεχωρίσουμε ή πώς μπορώ να ζητήσω από κάποιο παιδί να μου φέρει ένα από αυτά τα σχήματα;
- Έχουν ονόματα λέει κάποιο παιδί.
- Και ποια νομίζετε ότι είναι τα ονόματά τους;
- Αρχίζω να παρουσιάζω ένα ένα σχήμα στα παιδιά κι εκείνα λένε, ΚΥΚΛΟΣ.
- Πολύ ωραία. Αν τώρα σας ρωτούσα ποια πράγματα που έχουμε εδώ ή στο σπίτι μας έχουν το ίδιο σχήμα με τον κύκλο θα μπορούσατε να μου πείτε κάποια;
Ο ήλιος, το πορτοκάλι, το ρόδι, το ποτήρι το πάνω μέρος του έχει το σχήμα του κύκλου, το καπάκι του μπουκαλιού είναι κύκλος, το κεφάλι μας, η μπάλα, το μπουκάλι στο κάτω μέρος είναι κύκλος. Το κάθε παιδί έχει κάτι να προτείνει. Οι απαντήσεις τους όμως οι περισσότερες έχουν σχέση με τα γεωμετρικά στερεά( σφαίρα κι όχι κύκλος). Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τον κύκλο ως πράγμα με τρεις διαστάσεις βάθος ύψος πλάτος. ( Κάποια άλλη στιγμή θα παρατηρήσουμε όλα τα γεωμετρικά στερεά)
- Σηκώνω το τρίγωνο και τα παιδιά λένε το όνομά του.
- Αν σας ρωτούσα ποιος αριθμός σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη τρίγωνο τί θα προτείνατε;
- Το τρία;
- Γιατί άραγε μας έρχεται στο νου το τρία;
- Γιατί έχει τρεις γωνίες.
- Μπορούμε να δούμε αν έχει και κάποια άλλα πράγματα και είναι τρία;
- Έχει τρεις πλευρές.
Το σχολείο μας διαθέτει  γεωπλάνα , που κατασκευάστηκαν από τις Νηπιαγωγούς τη χρονιά που το σχολείο μας ορίστηκε πιλοτικό από το ΙΕΠ, τα οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση χρησιμοποιήσαμε για να ελέγξουμε αν το παιδί αντιλαμβάνεται το τρίγωνο αλλά και δίνεται και η δυνατότητα στο ίδιο το παιδί να ελέγχει το σχήμα που φτιάχνει ανά πάσα στιγμή.




Την ίδια ακριβώς διαδικασία ακολουθήσαμε για το τετράγωνο και για το ορθογώνιο.
Τα παιδιά είπαν πως έχει τέσσερις πλευρές και τέσσερις γωνίες.


Το παιδί τοποθετεί το λάστιχο και στη συνέχεια του δίνει το σχήμα που του έχει ζητηθεί να αποτυπώσει.






Τα παιδιά αναρωτήθηκαν για τις διαφορές τετραγώνου και ορθογωνίου. Παρατηρώντας το γεωπλάνο κατάλαβαν ότι το ορθογώνιο είναι πιο μακρύ ενώ το τετράγωνο πιο κοντό. Για να επαληθεύσουμε χρησιμοποιήσαμε σπάγγο και μετρήσαμε τις πλευρές του τετραγώνου και του ορθογωνίου. Διαπίστωσαν ότι το τετράγωνο σε όποια πλευρά και να βάζαμε την κλωστή δεν περίσσευε ενώ στο ορθογώνιο κάποιες πλευρές είναι πιο μακριές. Έτσι κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το τετράγωνο έχει 4 ίδιες πλευρές ενώ στο ορθογώνιο δε συμβαίνει αυτό.
Στο τέλος της δραστηριότητας τα παιδιά θαύμασαν τον πίνακα που είχαν σχηματίσει τοποθετώντας ο καθένας το δικό του σχήμα. Είχαμε έναν πίνακα φτιαγμένο από τρίγωνα, έναν από τετράγωνα κι έναν από ορθογώνια.  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου