Παρουσιάζω στα παιδιά τα υλικά που θα χρειαστούμε για το πείραμά μας.
Νερό, ξίδι, σόδα. Τη σόδα δεν τη γνωρίζουν γι αυτό προτείνουμε να την πιάσουν να την δοκιμάσουν να τη μυρίσουν.
Τα παιδιά δοκίμασαν τη σόδα τη μύρισαν την έπιασαν
Διαπιστώνουν μία γεύση που δεν πλησιάζει καθόλου σε αυτά που μέχρι τώρα γνωρίζουν και γι αυτό όταν τους ζητήθηκε να περιγράψουν τη γεύση είπαν:
1 είναι σαν πικρό αλάτι
2 είναι πολύ πικρό
3 μου καίει τη γλώσσα
4 έχει καλή γεύση
5 ξινή
6 αλμυρή
7 πικρή
Για να μπορέσουν να συμφωνήσουν πως η γεύση είναι μία συγκεκριμένη δοκιμάζουμε ότι είχαμε στο σχολείο με τις γεύσεις που πρότειναν για να μπορούν να συγκρίνουν και να απορρίψουν
Δοκιμάσαμε αλάτι
Κυρία αυτό είναι αλμυρό σαν τη θάλασσα
Έμοιαζε στη γεύση με αυτό που δοκιμάστε προηγουμένως;
Όχι.
Δε μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι είναι αλμυρό
Δεν υπήρχαν άλλα υλικά για να μπορέσουν να δοκιμάσουν και να απορρίψουν μόνα τους τις γεύσεις που είχαν προτείνει. Η απόρριψη έγινε βάση προηγουμένων εμπειριών τους ρωτώντας αν έχουν δοκιμάσει λεμόνι ή κάτι άλλο που είναι ξινό.( Θα επανέλθουμε κάποια στιγμή ώστε να εξασκήσουμε την αίσθηση της γεύσης μέσα από παιχνίδια)
Στη συνέχεια ρώτησα τα παιδιά:
-Τι νομίζετε ότι θα συμβεί αν ρίξουμε σόδα μέσα στο ξίδι και μέσα στο νερό;
Οι απαντήσεις τους όπως καταγράφηκαν:
Θα πάρει χρώμα το ποτήρι
Το νερό θα γίνει άσπρο και το ξίδι κίτρινο
Θα φτιαχτεί ένα χρώμα
Θα κολυμπάει η σόδα και στο ξίδι και στο νερό
Πολλά παιδιά απάντησαν Δεν ξέρω
Τίποτε δε θα συμβεί
Αν ρίξω τη σόδα μέσα στο νερό η σόδα θα επιπλεύσει και το ξίδι θα γίνει πιο ξινό.
Προχωρήσαμε στο πείραμα.
Τα παιδιά διαλέγουν το υγρό με το οποίο θέλουν να ασχοληθούν ρίχνουν τη σόδα και ανακατεύουν.
Καταγράφουν στο χαρτί τις κουταλιές τι οποίες έριξαν μέσα στο ποτήρι και σε πιο υγρό. Ταυτόχρονα από τη Νηπιαγωγό καταγράφονται οι παρατηρήσεις των παιδιών για το τι συμβαίνει σε κάθε κουταλιά που προσθέτουμε στο υγρό.
Και στα δύο υγρά η πρώτη κουταλιά νερό διαλύθηκε. Το ίδιο συνέβη και με τη δεύτερη. Από την τρίτη όμως κουταλιά τα παιδιά παρατηρούσαν ότι η σόδα δε διαλυόταν και απλώς καθόταν μόλις ηρεμούσε το υγρό στον πάτο. Επίσης τα παιδιά παρατήρησαν ότι το ξίδι ρίχνοντας μέσα σόδα αφρίζει και γίνεται σαν μπύρα. Παρατήρησαν πως το νερό κάποια στιγμή από την τέταρτη κουταλιά άρχιζε να αλλάζει και χρώμα και το ίδιο ακριβώς συνέβη και στο ξίδι (αυτό στο τέλος του πειράματος είχε πάρει ένα πολύ απαλό κρεμ χρώμα.Θα έπρεπε να είχα χρησιμοποιήσει λευκό ξίδι που δεν θα αλλοιωνόταν το χρώμα και ίσως στη θέση του ξιδιού να είχα χρησιμοποιήσει κάποιο άλλο υγρό ώστε να απέφευγα αυτό που συνέβη κατά την εξέλιξη του πειράματος. Τα παιδιά όταν είδαν πως το ξίδι αφρίζει επέλεγαν συνεχώς αυτό το υγρό για να δουλέψουν παρά το ότι μετά τη δεύτερη κουταλιά δεν είχε την αρχική αντίδραση. Στην ερώτηση τη δική μου γιατί επιλέγουν συνεχώς το ξίδι για να δουλέψουν απαντούν πως θέλουν να δουν ξανά το ξίδι να γίνεται σαν μπύρα. Αν και τους επεσήμανα ότι εδώ και τόσες κουταλιές το ξίδι δεν έχει συμπεριφερθεί ξανά όπως στην αρχή αυτά απλώς συνέχιζαν με το ξίδι.)
Όταν τελείωσε το πείραμα επιστρέψαμε στις αρχικές τους υποθέσεις και μόνα τους διαπίστωσαν ότι καμιά από τις αρχικές τους υποθέσεις δεν ήταν σωστή.
Κλείνοντας το γενικό συμπέρασμα ήταν ότι και στα δύο υγρά διαλύθηκε ένα μόνο μέρος της σόδας. Η υπόλοιπη σόδα όταν αφήναμε το υγρό να ηρεμήσει καθόταν στον πάτο του ποτηριού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου