Πέμπτη 2 Ιουνίου 2016

Χάρτης της Ελλάδας

Μία σχολική χρονιά γεμάτη συγκινήσεις πλησιάζει στο τέλος της και εμείς ετοιμαζόμαστε να την αποχαιρετήσουμε με μια γιορτή που παρουσιάζει ένα μέρος από την αγαπημένη μας πατρίδα την Ελλάδα. Τα σκηνικά μας πολύ απλά αλλά πολύ ουσιαστικά μια και μας δίνουν την ευκαιρία να ανακαλύψουμε  τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με την πατρίδα μας.
Παρουσιάσαμε στα παιδιά το χάρτη που βλέπετε στην πιο κάτω φωτογραφία. Αμέσως τα παιδιά άρχισαν να λένε πως αυτή είναι η Ελλάδα μας.

Πώς την αναγνωρίσατε; 
Την έχουμε ξαναδεί στο χάρτη.
Την ξέρουμε γιατί έχει πολλά νησιά.
Τι νομίζετε πως είναι το νησί;
Είναι κάτι πολύ μικρό.
Αποκαλύφθηκε από τη θάλασσα
Μετακινείται όταν η θάλασσα έχει κύματα.
Μετακινείται γιατί είναι ελαφρύ το νησί.
Από τι εξαρτάται το βάρος ενός νησιού;
Από τα σπίτια που είναι χτισμένα επάνω και από το πόσοι κάτοικοι ζουν σε αυτό.
Θα μπορούσε κάποιος να μου δείξει ένα νησί στο χάρτη;
Τα παιδιά πραγματικά δείχνουν τα νησιά αλλά επιλέγουν αυτά που είναι μικρά, μια και αυτή ήταν η αρχική τους τοποθέτηση.
Σε όσα μέχρι τώρα μας δείξατε νησιά παρατηρήσατε τι ακριβώς έχουν γύρω γύρω;
Έχουν θάλασσα.
Άρα παιδιά πολύ βασικό για να πούμε ότι ένα κομμάτι γης είναι νησί να έχει γύρω γύρω θάλασσα.
Παρατηρείστε τώρα λίγο καλύτερα το χάρτη και πες τε μου αν βλέπετε και μεγάλα νησιά.
Δείχνουν την Πελοπόννησο και αιτιολογούν ότι είναι νησί γιατί έχει γύρω γύρω θάλασσα. ( Εξηγούμε στα παιδιά πολύ γρήγορα ότι δεν είναι νησί γιατί οι άνθρωποι σκάβοντας ένα πολύ βαθύ χαντάκι την έκαναν να βρέχεται γύρω γύρω από τη θάλασσα)
Βρίσκουν την Κρήτη. 
Μήπως υπάρχει και κάποιο άλλο μεγάλο νησί; 
Με αρκετή δυσκολία εντοπίζουν την Εύβοια.
Μήπως κάποιο παιδί αναγνωρίζει ποιο είναι αυτό το νησί;
Είναι η Βόρεια Εύβοια.
Δείχνω στο χάρτη το κομμάτι που το ίδιο μου πρότεινε.
Είναι η  Εύβοια πετιέται ένα άλλο.
Εμείς παιδιά που μένουμε;
Στην Εύβοια απαντούν σχεδόν όλα μαζί.
Συνδέουμε το λιτό σκηνικό μας με τη γιορτή μας προσπαθώντας να εντοπίσουμε στο χάρτη τα νησιωτικά συμπλέγματα και νησιά
Εφτάνησα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη.
Παρουσιάζουμε κάθε καρτέλα ξεχωριστά και τα παιδιά διαβάζουν το όνομα.
Πόσα άραγε είναι τα Επτάνησα;
Επτά απαντούν.
Που να βρίσκονται άραγε;
Δείχνουμε στα παιδιά.
Δωδεκάνησα πόσα άραγε να είναι τα νησιά;
12.
Ακολουθεί η ίδια ερώτηση αλλά πάλι δε γνωρίζουν. Δείχνουμε στο χάρτη.
Κυκλάδες . Ποιο γεωμετρικό σχήμα σας έρχεται στο μυαλό ακούγοντας τη λέξη Κυκλάδες;
Κύκλος. Θα μπορούσατε να πάτε στο χάρτη να δείτε ποια νησιά είναι αυτά που σχηματίζουν έναν κύκλο και να βάλετε την ταμπέλα;
Σχετικά χωρίς δυσκολία εντοπίζουν τις Κυκλάδες.
Βρίσκουν την Κρήτη βάζουν την καρτέλα χωρίς καμιά δυσκολία.
Κλείνοντας τη σύντομη παρένθεση για να γνωρίσουν τα παιδιά το χάρτη της Ελλάδας λέμε ότι νησί είναι το κομμάτι της γης που βρέχεται από θάλασσα και μπορεί να είναι και μεγάλο όχι μόνο μικρό.
Τελειώνοντας χορεύουμε χορούς από τα νησιά σε πολύ απλή χορογραφία.
Οι γνώσεις και οι απαντήσεις των παιδιών είναι αυτές που κάθε φορά συναρπάζουν εμάς τις νηπιαγωγούς και μας δίνουν τη δύναμη να συνεχίζουμε κάθε φορά με περισσότερη όρεξη το ταξίδι της εξερεύνησης της γνώσης παρέα όμως πάντα με τους μικρούς μας μαθητές.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου