Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017

17 Νοέμβρη Τμήμα 1 και τμήμα 2

Σύμμαχος μας για την κατανόηση δύο εννοιών πολύ σημαντικών Δημοκρατία - Δικτατορία το παραμύθι της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου "Η κυρά Δημοκρατία". (Μπορείτε να το διαβάσετε κι εσείς στο video που ακολουθεί.) 

Δευτέρα 13 - 11- 2017
Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι στα παιδιά χωρίς να βλέπουν τις εικόνες. Στη συνέχεια βλέπουμε τις εικόνες και με ερωτήσεις της εκπαιδευτικού τα παιδιά διηγούνται το παραμύθι.

  •  Ποια είναι αυτή;
  • Η κυρά Δημοκρατία.
  • Πώς καταλάβατε ότι είναι αυτή;
Απαντήσεις των παιδιών βασιζόμενα στην εικόνα αλλά και στα όσα έχουν ακούσει.
  • Γιατί όλοι είναι χαρούμενοι.
  • Γιατί έχει μεγάλα αυτιά για να μπορεί να τους ακούσει όλους.
  • Γιατί έχει μεγάλα χέρια και μπορεί να τους αγκαλιάζει όλους.
  • Γιατί είναι χαμογελαστή και την αγαπούν όλοι και έτσι την έκαναν αρχηγό τους.
  • Μόνο μία τη μισεί η Ρία η Δικτατορία που είναι κακιά.
  • Τη ζηλεύει γιατί θέλει αυτή να είναι αρχηγός.
  • Είναι κακιά έχει μαύρα μαλλιά ενώ η Δημοκρατία έχει ξανθά.
  • Μάζεψε τους κατσούφηδες. Τι σημαίνει κατσούφης; Αυτός που είναι θυμωμένος.
  • Μάζεψε τους γκρινιάρηδες αυτούς που γκρινιάζουν συνέχεια.
  • Μάζεψε τους τεμπέληδες, αυτούς που δεν κάνουν τίποτε. Τεμπέληδες είναι  αυτοί που κάθονται όλη μέρα στον καναπέ, αυτοί που βλέπουν όλοι μέρα τηλεόραση.(Κάποιο παιδί αναφέρεται στον παππού του ότι όλοι μέρα κάθεται και δεν κάνει τίποτε. Εδώ εξηγήσαμε πως ο παππούς όταν ήταν νέος δεν ήταν τεμπέλης δούλευε και τώρα που γέρασε ξεκουράζεται. Κάποιο άλλο λέει ότι τεμπέλης είναι αυτός που όλη μέρα μιλάει στο κινητό. Εξηγούμε στα παιδιά ότι αυτός που όλη μέρα μιλάει στο κινητό δε σημαίνει απαραίτητα ότι είναι τεμπέλης, γιατί μπορεί να κλείνει μέσα από το τηλέφωνο τις δουλειές του ή να το κάνει μέσα από τον υπολογιστή. Εδώ ένα παιδί συμπληρώνει ότι ο μπαμπάς του πολλές δουλειές τις κάνει με τον υπολογιστή)
Πόσοι είναι οι άνθρωποι που συγκέντρωσε η Δικτατορία;
  • 21 απαντούν τα παιδιά. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι όλοι φορούσαν την ίδια στολή αλλά και όλοι κρατούσαν όπλα.
  • Αυτοί ένα βράδυ έπιασαν τη Δημοκρατία και την έβαλαν φυλακή.
  • Την επόμενη μέρα έβαλαν παντού πινακίδες.
Τι έλεγαν αυτές οι πινακίδες;
  • Απαγορεύονται οι φωνές, οι γιορτές, τα πανηγύρια, τα μυστικά, να παίζουμε να πηγαίνουμε βόλτες, να πηγαίνουμε στο σχολείο, να γελάμε να τραγουδάμε.
Όποιος δε συμφωνούσε με τις διαταγές τι πάθαινε;
  • Τον έβαζε φυλακή.
  • Τον έδιωχνε μακριά.
Πώς ένιωθαν οι άνθρωποι;
  • Στεναχωρημένοι, λυπημένοι.
  • Ένα παιδί όμως άρχισε να ψιθυρίζει το τραγούδι της Δημοκρατίας κι έτσι σιγά  - σιγά άρχισαν να το ψιθυρίζουν όλοι μαζί, μέχρι που ένα βράδυ πήγαν στο σπίτι της Δικτατορίας και το τραγούδησαν δυνατά. ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ.
  • Η Δικτατορία φώναξε τους φύλακες και τους διέταξε να ετοιμάσουν τα όπλα για να σκοτώσουν τους ανθρώπους.
  • Οι φύλακες όμως δεν τους σκότωσαν γιατί θυμήθηκαν ότι ανάμεσα σε αυτούς βρίσκονταν και οι δικοί τους συγγενείς και οι δικοί τους φίλοι.
  • Όλοι μαζί φώναζαν το όνομα της Δημοκρατίας και το σπίτι της Δικτατορίας γκρεμίστηκε και αυτή έφυγε μακριά.
  • Όλοι μαζί γιόρταζαν. Ο φούρναρης άρχισε να φωνάζει ΨΩΜΙ. Ο δάσκαλος ΠΑΙΔΕΙΑ και όλοι μαζί ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. ΄Ετσι έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.
Τρίτη 14- 11- 2017
Θέλοντας να καταγράψω την άποψη των παιδιών σχετικά με τις δύο αυτές έννοιες χώρισα τον πίνακα σε δύο μέρη. Στο ένα κατέγραψα τη λέξη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και στο άλλο τη λέξη ΔΙΚΤΑΤΟΡΪΑ.

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ
Χαρά - γέλιο
Λύπη - κακό
Χαμόγελο
Κάποιοι γίνονται κακοί και κάνουν κακό και στους  άλλους.
Τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο και μαθαίνουν ότι τους αρέσει.
Απαγορεύονται οι φωνές τα τραγούδια τα πανηγύρια και οι γιορτές, ο χορός, να μιλάμε ελεύθερα, να βρίσκονται πολλοί άνθρωποι μαζί , να λέμε τη γνώμη μας, να ακούμε τα τραγούδια που θέλουμε να βγαίνουμε έξω τα βράδια.
Τα παιδιά παίζουν ελεύθερα.
Έχουμε ειρήνη
Πηγαίνουμε όπου θέλουμε.
Κάνουμε ότι θέλουμε.
Μιλάμε ελεύθερα.
Παιδιά εμείς τώρα έχουμε δημοκρατία ή δικτατορία;
Με μια φωνή όλα απαντούν ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.
Γιατί;
  • Γιατί παίζουμε ελεύθεροι
  • Είμαστε χαρούμενοι
  • Τραγουδάμε ότι θέλουμε
  • Στο σχολείο μαθαίνουμε πολλά πράγματα.
  • βγαίνουμε το βράδυ.
  • Κάνουμε ότι θέλουμε.
  • Είμαστε όλοι μαζί.
Πώς νιώθει κάποιος στη Δικτατορία;
  • Λυπημένος
  • Θυμωμένος, γιατί δεν έχει την ελευθερία του
  • Φοβισμένος γιατί φοβάται μην πάει φυλακή.
Θέλοντας να εξερευνήσω λίγο ακόμα τις γνώσεις τους ή την αντίληψή τους σχετικά με αυτές τις δύο έννοιες σκέφτηκα να ρωτήσω τα παιδιά για το αν στην τάξη μας επικρατεί δικτατορία ή δημοκρατία. Ριψοκίνδυνη ερώτηση; Απολαύστε τις απαντήσεις των παιδιών μας.
Τα παιδιά απάντησαν έχουμε δικτατορία.
Δηλαδή στην τάξη μας υπάρχουν συνεχείς απαγορεύσεις;
Κάποιοι είπαν ναι μα κάποιοι άλλοι είπαν πως δεν είναι απαγορεύσεις αλλά κανόνες. 
Στο Νηπιαγωγείο, το μικρόκοσμο της κοινωνίας μας, οι νόμοι γίνονται κανόνες  και είναι απαραίτητοι για να μπορέσει να λειτουργήσει δημοκρατικά μία τάξη όπου καθένας θα σέβεται το διπλανό του αλλά και θα του δίνει το δικαίωμα να παίρνει μέρος σε όλες τις δραστηριότητες που οργανώνονται από τη Νηπιαγωγό.
Από τα παιδιά ζητήθηκε την επόμενη μέρα που θα έρθουν στο σχολείο να  ζωγραφίσουν την κυρία ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και τις ζωγραφιές τους θα τις ανεβάσουμε σε επόμενη ανάρτηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου