Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2018

Χρόνος

9/1/2018
Ένα νέο έτος έφτασε και προσπαθούμε να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια του χρόνου. Ρώτησα λοιπόν τα παιδιά :Παιδιά τι νομίζετε πως είναι ο χρόνος;
Οι απαντήσεις τους:

  • Είναι κάτι που μετράει τις ώρες για να μην αργήσουμε στη δουλειά μας. 
  • Είναι μία μηχανή
  • Μας βοηθάει να μην αργήσουμε στο σχολείο
  • Είναι κάτι που μετράμε και μας λέει ότι τώρα θα φάμε ή θα πάμε για ύπνο.
Δηλαδή παιδιά ο χρόνος μας βοηθά να οργανώσουμε την ημέρα μας, μας λέει ότι τώρα πρέπει να σηκωθούμε από το κρεβάτι, να πάμε σχολείο να επιστρέψουμε, να φάμε , να ξεκουραστούμε να κοιμηθούμε και να αρχίσουμε πάλι από την αρχή; Συμφωνούν όλα.
Πώς μετράμε το χρόνο;

  • Με το ρολόι
  • Το ημερολόγιο
  • Τις εποχές
  • Τις ημέρες
  • Την εβδομάδα
  • Με το έτος
Πολύ ωραία. Νομίζετε ότι πάντα οι άνθρωποι είχαν ρολόγια για να μετρούν τις ώρες; Καμιά απάντηση. Αν  παιδιά κάποια στιγμή χαλούσαν όλα τα ρολόγια πως θα μπορούσαμε να μετρήσουμε το χρόνο;

  •  Ο κόκορας κυρία μετράει το χρόνο.
  • Με το φως του ήλιου. Θα μπορούσες να μου το εξηγήσεις λίγο περισσότερο; Όταν βγαίνει ο ήλιος δεν υπάρχει πολύ φως , μετά ανεβαίνει και το φως γίνεται πιο δυνατό σιγά - σιγά κατεβαίνει και το φως χαμηλώνει και τέλος χάνεται.
Τα παιδιά λίγο μπερδεύτηκαν με την εξήγηση του παιδιού και ζήτησαν περισσότερες εξηγήσεις.
Τότε λοιπόν σκέφτηκα να το δείξω με τη βοήθεια ενός φακού. Εξήγησα στα παιδιά ότι ο φακός είναι ο ήλιος και χρησιμοποίησα ένα παιδί για να ρίχνουμε επάνω το φως του ήλιου και να παρατηρούμε.
Οι παρατηρήσεις των παιδιών εντοπίστηκαν περισσότερο στο μέγεθος της σκιάς :

  • Εδώ είναι πολύ μεγάλη η σκιά
  • Τώρα έγινε μικρή σχεδόν εξαφανίστηκε και τώρα πάλι ξαναμεγάλωσε.
Κάπου εδώ σταματήσαμε γιατί η ώρα είναι πολύ περασμένη.

10/1/2018
Τα παιδιά θυμούνται τα πάντα από τη χθεσινή μας κουβέντα και συνεχίζουμε με την πρώτη απόπειρα των ανθρώπων να μετρήσουν το χρόνο με τις κλεψύδρες. Παρουσιάζω στα παιδιά την κλεψύδρα μία μεγάλη και μία μικρή και κάποια λένε :

  • Κυρία τη μεγάλη δεν την έχω ξαναδεί αλλά από τη μικρή έχω κι εγώ.
Γυρίζω και τις δύο κλεψύδρες και τα παιδιά παρατηρούν τι θα συμβεί. Περιμένουν κάνοντας απόλυτη ησυχία. Μετά παρατηρούν πως η μικρή σταμάτησε ενώ η μεγάλη συνεχίζει. Περιμένουμε και τη μεγάλη να τελειώσει και ξαναγυρίζουμε και μετράμε πόσες φορές θα γυρίσουμε τη μικρή μέχρι να τελειώσει η μεγάλη. Μία, δύο τρεις και μία ακόμη όχι ολόκληρη.
Τώρα που τελείωσε ο χρόνος στη μεγάλη πως θα κάνω τη μικρή να σταματήσει να μετρά το χρόνο;
Να τη γυρίσεις ανάποδα προτείνει ένα παιδί.
Έλα να μας δείξεις και εκείνο ξάπλωσε τη μικρή και το μέτρημα σταμάτησε.
Προτείνω στα παιδιά να φτιάξουμε κλεψύδρα κι εκείνα ρωτούν θα την πάρουμε σπίτι μας; Δε θα φτιάξει ο καθένας από μία αλλά θα πρέπει να συνεργαστείτε για να φτιάξετε κλεψύδρα. Θα χωριστούμε σε δύο ομάδες σε κάθε ομάδα θα δώσω από ένα υλικό και μετά θα πρέπει να ζητήσετε από μένα ότι άλλο χρειαστείτε.
Μοιραζόμαστε και στη μία ομάδα δίνω 2 χάρτινα ποτήρια και στην άλλη 2 στυλό που είναι κενά, υπάρχει μόνο εξωτερικό περίβλημα. Γυρίζω την κλεψύδρα και αρχίζουν να συζητούν. Όταν η κλεψύδρα σταματά η μία ομάδα λέει ότι θέλει κόλλα ψαλίδι και ζάχαρη. Παίρνουν τα υλικά που χρειάζονται και αρχίζουν να κλείνουν με χαρτοταινία τις τρύπες από το ένα στυλό. έχουν βάλει μέσα και τη ζάχαρη και δοκιμάζουν. Παρατηρούν ότι γυρίζοντας το στυλό η ζάχαρη μεταφέρεται πολύ γρήγορα από τη μία άκρη στην άλλη.Προβληματίζονται και ψάχνουν να βρουν λύσεις. Επειδή είχαν γεμίσει αρκετά το στυλό υποθέτουν ότι φταίει η ποσότητα και λένε ότι πρέπει λίγο να αδειάσουν. Αδειάζουν δοκιμάζουν αλλά δεν αλλάζει τίποτε. Αδειάζουν λίγο ακόμα αλλά και πάλι τίποτε. Γυρίζουν παρατηρούν τις κλεψύδρες και ο αρχηγός της ομάδας προτείνει να στρίψουν το στυλό κάπου στη μέση για να γίνει πιο στενός και να μην φεύγει ζάχαρη τόσο γρήγορα. Με ρωτούν τους εξηγώ ότι δεν μπορώ να το κάνω αλλά τους προτρέπω να σκεφτούν πόσα στυλό έχουν στη διάθεσή τους. Αρχίζουν και πάλι την κατασκευή και ζητούν βοήθεια για να κολλήσουμε τα δύο στυλό μεταξύ τους. Παρατηρούν ότι αρχίζει να πέφτει λίγο λίγο.
  Η άλλη ομάδα ζητά χαρτόνι ψαλίδι χαρτοταινία και ρύζι. Δεν μπορούν όμως να συνεργαστούν γιατί ο καθένας προσπαθεί μόνος. Η αρχηγός αφού δεν μπορεί να επιβληθεί προσπαθεί να κατασκευάσει την κλεψύδρα με χαρτί. Τυλίγει σε κύλινδρο λίγο χαρτόνι το κολλά με χαρτοταινία και προσπαθεί σχεδιάσει κύκλους για να κλείσει τον κύλινδρο στις δύο μεριές του.Ο χρόνος όμως έχει τελειώσει και οι ομάδες καλούνται να παρουσιάσουν την κατασκευή τους. Προσπαθούμε να δοκιμάσουμε τις προσπάθειες της 2ης ομάδας. Αρχικά δουλεύουμε με τον χάρτινο κύλινδρο. Τοποθετώ τα χέρια μου για να κλείσω τον κύλινδρο αλλά παρατηρούν ότι το ρύζι μεταφέρεται πολύ γρήγορα από τη μία στην άλλη μεριά. Η ομάδα η άλλη προτείνει να στενέψουμε στη μέση τον κύλινδρο αλλά δοκιμάζοντας τον καταστρέψαμε. Τους ρωτώ ποιο υλικό είχαν αρχικά στη διάθεσή τους και απαντούν ποτήρια. Τους δίνω λίγο χρόνο και αποφασίζουν να ανοίξουν από μία τρύπα στον κέντρο του κάθε πάτου στη συνέχεια να ενώσουν τα ποτήρια όχι όμως πάτο με πάτο αλλά τα στόμια. Η άλλη ομάδα διαμαρτύρεται τις κάνω νόημα να σταματήσει και συνεχίζουμε. Διαπιστώνουν ότι και πάλι περνά το ρύζι πολύ γρήγορα από το ένα ποτήρι στο άλλο και ότι έτσι δεν μπορούμε να μετρήσουμε. Εφαρμόζουμε την ιδέα της άλλης ομάδας και αυτή τη φορά η κλεψύδρα δουλεύει.
Ρωτώ τον αρχηγό της ομάδας για το τι συνέβη και η ομάδα του δεν τα κατάφερε και λέει ότι ο καθένας προσπαθούσε μόνος του.
22/1/2018
Καταγράφουν τα παιδιά τις ημέρες  της εβδομάδας και υπολογίζουμε βάση του ημερολογίου μας πόσες εβδομάδες έχει ο μήνας.

 Τα παιδιά μετρούν τις σειρές και λένε ότι έχει 4 εβδομάδες. Στην ερώτηση γιατί δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τις ημέρες που έχει η παρακάτω σειρά, απάντησαν πως είναι μόνο 3 ημέρες και αυτές δεν κάνουν μία εβδομάδα και γι αυτό δεν τις μετράμε.
(Η καταγραφή έγινε από τα ίδια τα παιδιά και στο νηπιαγωγείο δεν μαθαίνουμε ορθογραφία.)
Στη συνέχεια παίξαμε πολλά παιχνίδια με τις ημέρες της εβδομάδας.

  1. Οι μέρες ανακατεύθηκαν πρέπει να μπουν στη σειρά
  2. Βρείτε ποια μέρα λείπει
  3. Βρείτε ποια μέρα άλλαξε θέση.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου