Τρίτη 9 Απριλίου 2019

Μαθηματικά

Ολοήμερο
Κατασκευές πασχαλινές και τα παιδιά θέτουν το ερώτημα πόσες ακόμη αυγοθήκες έχει ακόμα η κυρία να ολοκληρώσει;
Η αφορμή για τη δραστηριότητα τέθηκε από τα ίδια τα παιδιά. Τα παιδιά αρχίζουν την καταμέτρηση και προσπαθούν να αποτυπώσουν στο χαρτί το πλήθος των αυγοθηκών. Κουράζονται; δυσκολεύονται; μπερδεύονται; Προτρέπω τα παιδιά να μην αποτυπώνουν αυγά αλλά γραμμές για κάθε αυγό. Αρχίζουν λοιπόν την καταμέτρηση από την αρχή και αποτυπώνουν τα όσα μέτρησαν. (τους δημιουργείται η απορία γιατί κάθε παιδί έχει διαφορετικό πλήθος αυγοθηκών αποτυπωμένο, όμως τα προτρέπω να συνεχίσουν τη δουλειά τους χωρίς να βλέπουν τι ακριβώς καταγράφει ο φίλος τους).
Κυρία τελειώσαμε δηλώνουν.
Ωραία τώρα θα ήθελα να υπολογίσετε και πόσα ακόμα λουλούδια θα πρέπει να φτιάξουμε για κάθε αυγοθήκη. Κατευθύνονται προς εκείνες που έχουν τελειώσει και λένε πως σε κάθε αυγοθήκη θα πρέπει να βάλουν 2 λουλούδια.
Πολύ ωραία. Τώρα θα πρέπει να βρείτε κι έναν τρόπο να αποτυπώσετε στο χαρτί τον πληθυσμό των λουλουδιών.
Κυρία, να βάλουμε δίπλα σε κάθε γραμμή 2 κύκλους και έχοντας αποφασίσει για την αποτύπωση προχωρούν.Σχηματίζουν και τέλος προσπαθούν να μετρήσουν. Δυσκολεύονται στις εναλλαγές της δεκάδας. (βοηθώ προφορικά και συνεχίζουν την απαρίθμηση)
Σταματούν όμως λέγοντας πως δεν ξέρουν πως να γράψουν τον αριθμό που είπαν. Τα προτρέπω να σκεφτούν που θα μπορούσαν να βρουν τους αριθμούς που ψάχνουν και αμέσως κατευθύνονται στο ημερολόγιο της τάξης.
Κυρία όμως έχει μόνο μέχρι το 31.
Πείτε προφορικά τον αριθμό και καταγράψτε αυτόν που σας θυμίζει (εδώ βοηθώ προφορικά λέγοντας τριάντα)
Κυρία μας θυμίζει το τρία και μετά θα γράψουμε τον άλλον αριθμό.
Πολύ ωραία.
Τα παιδιά καταγράφουν τους αριθμούς και τα προτρέπω να καταγράψουν και τι είναι ο κάθε αριθμός.
Δηλαδή κυρία τι να κάνουμε;
Με τον πρώτο αριθμό τι μετρήσαμε;
Αβγά, απαντούν.
Προσπαθήστε λοιπόν να γράψετε τη λέξη αβγά.
Με τον δεύτερο αριθμό τι μετρήσαμε;
Λουλούδια. (Καταγράφοντας τη λέξη λουλούδια τους φαίνεται πολύ παράξενο το ότι δύο φορές επαναλαμβάνεται η συλλαβή λου. Λένε κυρία το έχω γράψει θα πρέπει να το ξαναγράψω; Για πες τη λέξη και πες μου πόσες φορές ακούγεται η συλλαβή λου. Προφέρουν τη λέξη και λένε κυρία 2 φορές . Τόσες λοιπόν φορές θα πρέπει να τη γράψεις. )
Αξιολόγηση του φύλλου εργασία.
Ανταλλάσσουν τα φύλλα εργασία και βλέπουν ότι το πλήθος της καταμέτρησης διαφέρει.
Κυρία έχουμε γράψει διαφορετικούς αριθμούς.
Πως θα μπορούσαμε να ελέγξουμε τα αποτελέσματα;
Να μετρήσουμε και πάλι. ( Ξεκινούν την καταμέτρηση αλλά και πάλι καταλήγουν σε διαφορετικούς αριθμούς)
Κυρία πάλι διαφορετικούς αριθμούς βρήκαμε.
(Όλη την ώρα που τα παιδιά δούλευαν, προσηλωμένα και αφοσιωμένα, εγώ απλώς ήμουν παρατηρητής στην δραστηριότητα. Τα έβλεπα να πηγαινοέρχονται από το τραπεζάκι στο ημερολόγιο και στις καρτέλες των αριθμών, προσπαθώντας να καταγράψουν τους μεγάλους αριθμούς. Τα θαύμαζα που συνεργάζονταν προσπαθώντας να αποτυπώσουν τις λέξεις, προσπαθώντας να καταγράψουν το δίψηφο φωνήεν ου  και απλώς περίμενα.)
Μετράμε μαζί και ανακαλύπτουμε ότι οι αυγοθήκες ήταν 16. Τα παιδιά που είχαν γράψει μεγαλύτερο ή μικρότερο αριθμό τώρα θα διόρθωναν.
(Βοηθός εγώ μόνο με ερωτήσεις)
Θα πρέπει να προσθέσεις κι άλλες γραμμές ή να σβήσεις;
(διορθώνουν συμπληρώνοντας γραμμές και  κύκλους ή διαγράφοντας Γραμμές και κύκλους. ¨οπου γραμμή αυγοθήκη όπου κύκλους λουλούδι)
Εγώ πάλι όσο τα παιδιά δημιουργούσαν το φύλλο εργασίας παρατηρούσα κι έφτιαχνα λουλούδια.
Ρωτούν κυρία τελείωσες με τα λουλούδια;
Πως θα ανακαλύψουμε αν τελείωσα;
Κυρία να τα μετρήσουμε
Ξεκινούν να μετρούν αλλά πάλι βρήκαν διαφορετικούς αριθμούς. Μετράμε μαζί και ανακαλύπτουμε ότι τα λουλούδια ήταν λιγότερα.
Πόσα ακόμα θα πρέπει να φτιάξω;
Κυρία να συνεχίσουμε να μετράμε από το 28 που σταματήσαμε. \
Αρχίστε κι εγώ απλώς για κάθε αριθμό θα ανοίγω ένα δάκτυλο.



Περήφανη για τον τρόπο που τα παιδιά δούλεψαν. Το φύλλο εργασίας δημιουργήθηκε αποκλειστικά από τα ίδια τα παιδιά και όση ώρα ( περίπου 1 ώρα) δούλευαν επικρατούσε απόλυτη ησυχία συνεργασία και προβληματισμός. Προβληματισμός γιατί έπρεπε μόνα τους να βρουν τρόπο να αποτυπώσουν με σύμβολα τα όσα έλεγαν, να ανακαλύψουν τα σύμβολα των αριθμών των μεγαλυτέρων του είκοσι για να καταγράψουν τα αποτελέσματα της καταμέτρησης. Συνεργασία στην καταγραφή των αριθμών και στην αποτύπωση των λέξεων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου