Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2016

Πώς νομίζετε ότι ταξιδεύει ο ήχος;

Ξεκινήσαμε την ημέρα μας ζητώντας από τα παιδιά να κάνουν ησυχία και να ακούσουν ήχους που υπάρχουν στο περιβάλλον. Τα παιδιά άκουσαν κελάηδισμα πουλιών, άκουσαν φωνές, περπατήματα, τον ήχο που κάνει ο υπολογιστής όταν είναι αναμμένος.
Πώς κατορθώσατε να ακούσετε τους ήχους του περιβάλλοντος;
Με τα αυτιά μας απάντησαν όλα.
Δηλαδή ο ήχος περπάτησε και έφτασε στο αυτί  σας;
Ναι περπάτησε.
Δηλαδή τον είδατε και έχει πόδια;
Όχι δεν τον είδαμε, απλώς τον ακούσαμε. Χτύπησε το τύμπανο του αυτιού μας και τον καταλάβαμε. 'Ένα παιδάκι συμπλήρωσε πως το τύμπανο που έχουμε στο αυτί μας δεν είναι όπως το πραγματικό τύμπανο είναι διαφορετικό, δεν έχει ξύλο ή σίδερο.
Πολύ ωραία παιδιά αλλά πάλι δεν κατάλαβα πως ταξιδεύει ο ήχος. Έχετε δει τι συμβαίνει όταν πετάμε μία πέτρα στην ήρεμη θάλασσα;
Ναι το νερό πετάγεται παντού. Σχηματίζονται  κύκλοι στο νερό. Κάνει θόρυβο η πέτρα όταν πέφτει στο νερό.
Είπατε πως σχηματίζονται  κύκλοι. Τι παθαίνουν αυτοί οι κύκλοι μετά;
Χάνονται.
Παιδιά τώρα θα ήθελα να παρατηρήσουμε αν πραγματικά θα συμβούν όλα όσα είπατε.
Γεμίσαμε μία λεκάνη με νερό και πετάξαμε μέσα ένα αντικείμενο.Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι όλα όσα είχαν πει ήταν σωστά. Επαναλάβαμε ξανά και τους ζήτησα να παρατηρήσουν τους κύκλους και ιδιαίτερα σε ποιο σημείο εμφανίζονται. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι οι κύκλοι εμφανίζονται γύρω από το αντικείμενο και το απεικόνισαν στον πίνακα βάζοντας 
  • μία κουκίδα (αντικείμενο που ρίξαμε στο νερό) και ομόκεντρους κύκλους έξω από το αντικείμενο
  • μία κουκίδα και ομόκεντρους κύκλους γύρω από το αντικείμενο που ρίξαμε στο νερό.
Επαναλάβαμε το πείραμα και διαπίστωσαν πως η 2η απεικόνιση ήταν η πραγματική.
Κάπως έτσι διαδίδεται και ο ήχος με κύματα.
Ναι αλλά εδώ που είμαστε δεν υπάρχει νερό. Πού δημιουργούνται τα κύματα;
Για να ψάξουμε στην παρεούλα που βρισκόμαστε( είχαμε σχηματίσει έναν κύκλο με τις καρέκλες μας γύρω από τη λεκάνη με το νερό) τι υπάρχει;
Τα παιδιά εντόπισαν μία άσπρη γραμμή στο πάτωμα και το μωσαϊκό.
Δεν υπάρχει τίποτε άλλο; Για να εντοπίσουμε αν υπάρχει κάτι άλλο έδωσα μία σακούλα στα παιδιά και τους ζήτησα να τη γεμίσουν με αυτό που υπάρχει στην παρεούλα αλλά  δεν μπορούμε να το δούμε. Ζήτησα να κινηθεί η σακούλα και μετά να την κλείσουν πολύ σφιχτά στα χέρια τους.

Παρατήρησαν πως όταν την έκλεισαν η σακούλα είχε φουσκώσει σαν μπαλόνι.
Τι νομίζετε πως έβαλε το παιδάκι μέσα στη σακούλα;
Αέρα είπαν όλα μαζί. Άρα τι είναι αυτό που βοηθά τον ήχο να ταξιδέψει; Ο αέρας.

Συνεχίσαμε με παιχνίδια αναγνώρισης ήχων με στόχο να καταλάβουν πω έναν ήχο για να τον αναγνωρίσουμε πρέπει να τον έχουμε ξανακούσει.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου