Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου 2019

Ουράνιο τόξο

Ώρα ελεύθερων δραστηριοτήτων και τα παιδιά στη γωνιά της ζωγραφικής δημιουργούν αποτυπώνοντας τα περισσότερα ουράνια τόξα. Κάπου εδώ αρχίζει και η δική μου διερεύνηση για τις γνώσεις τους. Ρωτώ αν έχουν δει ουράνιο τόξο μιας και αρκετά από αυτά αποτυπώνουν μόνο ένα χρώμα στο δικό τους τόξο αλλά πολλές καμπύλες τραβηγμένες με μολύβι. Κάποια από αυτά λένε πως έχουν δει στον ουρανό. Επόμενη δική μου ερώτηση: Μήπως έχετε παρατηρήσει πότε σχηματίζεται; Η απάντησή τους: Μετά από βροχή όταν βγει ήλιος. Μήπως έχετε παρατηρήσει τα χρώματά του; Αυθόρμητα και με σιγουριά απαντούν : κόκκινο κίτρινο μπλε πράσινο ροζ. Πόσα άραγε χρώματα έχει το ουράνιο τόξο; Επτά συμπληρώνει ένα νήπιο με απόλυτη σιγουριά. Μα για να μετρήσουμε πόσα μου είπατε; Ονοματίζουν μετρούν προσθέτουν και το πορτοκαλί και αποφασίζουν πως είναι πέντε. Μα είμαι σίγουρος είναι επτά, αλλά δε θυμάμαι ποια δύο λείπουν.
Πολλές οι γνώσεις των παιδιών σχετικά με το ουράνιο τόξο. 
Η ώρα κυλάει και αφού εκτελούμε την καθημερινή μας ρουτίνα προτείνω στα παιδιά να πάρουν από ένα CD και να βγούμε στην αυλή προσπαθώντας να φτιάξουμε τα δικά μας ουράνια τόξα. Κάποια απογοητεύονται γιατί δεν μπορούν να φτιάξουν το δικό τους ουράνιο τόξο και τους προτείνω να παρατηρήσουν τους φίλους τους που τα κατάφεραν. Παρατηρούν, ξαναδοκιμάζουν και πετυχαίνουν. 








Συνεργάζονται, μιλούν πειραματίζονται. Κάποια στιγμή το ηλιακό φως μειώθηκε κι εκείνα παρατηρούν πως τα δικά τους ουράνια τόξα δεν είναι έντονα. Γιατί νομίζετε ότι συνέβη αυτό; Κυρία κρύφτηκε ο ήλιος, δεν είναι δυνατός απαντούν άλλα. 
Παρατηρώ πως κάποια πειραματίζονται με την απόσταση. Κυρία εγώ μπορώ να το μεγαλώσω και να το μικρύνω. Θέλεις να μας δείξεις πως τα κατάφερες; Παρατηρούν όλοι και πειραματίζονται. Σε λίγο ακούω κυρία εγώ ζωγράφισα το πρόσωπο του φίλου μου με τα χρώματα του ουράνιου τόξου. 
Ένα μόνο παιδάκι στέκει λίγο κατσουφιασμένο. Πλησιάζω και ρωτώ: θέλεις να μου πεις γιατί είσαι απογοητευμένη; Μα δεν έχω κατορθώσει να φτιάξω ούτε για μια στιγμή ουράνιο τόξο. Μήπως είναι χαλασμένο το CD; ( οι οπτικοί δίσκοι που έδωσα στα παιδιά από τη μία μεριά ήταν χρωματισμένοι και δεν μπορούσε να γίνει ανάκλαση του φωτός) Το διπλανό κοριτσάκι που παρακολουθεί πειραματιζόμενο πλησιάζει και του προτείνει να γυρίσει αλλιώς το CD. Εφαρμόζει τη συμβουλή της φίλης του και το πείραμα στέφεται με επιτυχία. Τα προτρέπω να σχηματίσουν ουράνια τόξα στο υπόστεγο της αυλής , στους τοίχους του σχολείου και να μιλήσουν γι αυτό που παρατηρούν. Εδώ τα περισσότερα παιδιά δυσκολεύονται να εμφανίσουν το ουράνιο τόξο μιας και δούλευαν πλέον στη σκιά μα κάποια το καταφέρνουν. Προσπαθούν ξανά και ξανά αλλά οι προσπάθειες δε στέφονται επιτυχείς. 
Τα αφήνω να πειραματιστούν ελεύθερα και μετά από λίγο συγκεντρωνόμαστε στην παρεούλα για συζήτηση και συμπεράσματα. 
Το γενικό τους συμπέρασμα ήταν ότι για να φτιαχτεί το ουράνιο τόξο πρέπει να έχω ένα πράγμα που θα χτυπήσει ο ήλιος επάνω και το φως θα γυρίσει αλλού, σχηματίζοντας το μικρό νι ή μία γραμμή ζικ - ζακ. 
Ένα κοριτσάκι σηκώνει το χέρι του και λέει: Κυρία εγώ μία φορά είδα το τραπεζάκι να φτιάχνει ένα ουράνιο τόξο. Θέλεις να μας το εξηγήσεις γιατί δεν καταλαβαίνω πως σχημάτισε το τραπεζάκι ουράνιο τόξο; Το φως του ήλιου πέρασε μέσα από το τζάμι του τραπεζιού και μετά από κάτω του σχηματίστηκε ουράνιο τόξο. 
Εγώ μπορώ να σχηματίσω με πολλούς τρόπους ένα ουράνιο τόξο συμπληρώνει κάποιο άλλο. Θέλεις να μας εξηγήσεις τη σκέψη σου; Με τη θάλασσα απαντά. Δηλαδή ; Θα φτιάξω μία θάλασσα και μετά θα σχηματίσω ουράνιο τόξο. Ωραία, τι εννοείς θα φτιάξεις μία θάλασσα; Θα ζωγραφίσω. θέλεις να δοκιμάσεις. Σκέφτεται λίγο περισσότερο και λέει αν έχω ένα κομμάτι χρωματιστό γυαλί θα μπορέσω να φτιάξω ένα ουράνιο τόξο. Χρωματιστό γυαλί δεν έχουμε αλλά μπορώ να σου δανείσω τον καθρέφτη από το κομμωτήριο και να δοκιμάσεις. Σηκώνεται και αρχίζει να πειραματίζεται. Όσο όμως κι αν προσπάθησε εμφανιζόταν μόνο η αντανάκλαση του φωτός. Έστριβε την επιφάνεια ώστε να δέχεται όσο το δυνατόν περισσότερο ηλιακό φως αλλά και πάλι δεν εμφανιζόταν. 
Αποφασίσαμε να το συζητήσουμε με τους γονείς μας και να πούμε τις ιδέες μας στην τάξη αύριο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου