Τρίτη 14 Μαρτίου 2017

Πως αντιλαμβάνονται τις έννοιες της ελευθερίας και της σκλαβιάς.

Εν όψει της 25ης Μαρτίου αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με ένα διαφορετικό τρόπο με το κομμάτι αυτό της ιστορίας μας. Θα χρησιμοποιήσουμε 2 ποιήματα της κας Γιώτας Καλτσίδου, ένα για κάθε τμήμα .Τα παιδιά μέσα από τα ποιήματα θα μάθουν για τις έννοιες της ελευθερίας και της σκλαβιάς και στη συνέχεια θα ανταλλάξουν απόψεις.
1ο Πρωινό υποχρεωτικό τμήμα 

Ο ξεπεσμός της σκλαβιάς

Η κυρία Σκλαβιά είναι μια άσχημη κυρία
που ζηλεύει φθονερά την κυρία ελευθερία.
Και τρυπώνει στα σκοτάδια σε ανήμπορες ψυχές
κι ύστερα στήνει χορό με φαντάσματα του χθες

Φοράει άσχημο φουστάνι που ‘χει πάνω τα παιδιά της
την ταπείνωση το φόβο και αγκάθια στα μαλλιά της.
Έχει ακόμα προσβολή και αφαίρεση του λόγου
 και εκεί κάπου στη μέση έχει τη μορφή του φόβου.

Έχει πείνα κοροϊδία και καμένο ένα βιβλίο
την αρρώστια την κακιά τη φωτιά μα και το κρύο.
Βόμβες όπλα και κανόνια σπίτια άδεια γκρεμισμένα
 και πατούσες πληγωμένες μέσα στα πολλά τα χιόνια.

Ψωμί έχει μουχλιασμένο και ένα πιάτο αδειανό
στα σκουπίδια νηστικό το παιδάκι που πεινά.
Στέλνει μόνο εφιάλτες μες τον ύπνο των παιδιών
Τις φθηνές φιλοδοξίες κάποιων αρχηγών κρατών.

Της αρέσει να πετάει μες το σκοτεινό ουρανό
Και ακάλεστη πηγαίνει όταν βρει δειλό λαό.
Θέλει όλα τα παιδιά της να φωνάζουν καληνύχτες
και να φέρνουνε στη γη του πολέμου όλες τις πίκρες

Διάβασα στα παιδιά μία φορά το ποίημα και με τη 2η ανάγνωση ζήτησα από τα παιδιά να με σταματούν αν δε γνωρίζουν κάποια λέξη.
- Κυρία τι σημαίνει σκλαβιά;
Οι απαντήσεις των παιδιών όταν ζήτησα τη γνώμη των παιδιών.
  • Είναι σκληρή η σκλαβιά και έχει νεύρα.
  • Σκλαβιά είναι όταν μας διώχνουν από τη χώρα μας. Μας πηγαίνουν σε άλλη χώρα, αυτό το κάνουν οι κακοί. Όταν καταλαβαίνουν ότι έκαναν λάθος μας λένε να ξαναγυρίσουμε . Έτσι έγινε το 40 και στον πόλεμο με τους Τούρκους. -Τι λες απαντά κάποιο άλλο σε αυτούς τους πολέμους δεν μας έδιωξαν από την Ελλάδα απλώς ήρθαν και αυτοί και κάθισαν μαζί μας, κάνανε τους αρχηγούς και μας λένε τι να κάνουμε.Εμείς όμως τους λέμε όχι και τότε ξεσπά ο πόλεμος. -                                                                                                        -Αυτό ακριβώς ήθελα να πω.    
  • Στη σκλαβιά αυτοί μας εκβιάζουν και μας λένε τι  να κάνουμε. Μας βάζουν να κάνουμε τις δουλειές τους. Ποιες δουλειές τους να κάνουμε;ρωτά ένα άλλο παιδί. Να τους ταΐζουμε, να τους καθαρίζουμε.                                                                           
- Δηλαδή παιδιά θέλετε να μου πείτε ότι σκλαβιά υπάρχει μόνο αν προηγουμένως έχει υπάρξει πόλεμος.
- Πρώτα γίνεται πόλεμος, μας διώχνουν και μετά τους παίρνουμε στη δρομή (ιδιωματισμός της περιοχής που σημαίνει ότι τους κυνηγούν τρέχοντας)και τους διώχνουμε.

Προχωρώντας συναντάμε τη λέξη ελευθερία και ζητώ από τα παιδιά να μου πουν για την ελευθερία.
  • Ελευθερία σημαίνει ότι διώχνω αυτούς που με έχουν σκλαβώσει και μετά γιορτάζω.
  • Ελευθερία τη συναντήσαμε και στην παροιμία Ψωμί - παιδεία - ελευθερία που φώναζαν αυτοί που είχαν κλειστεί στο πολυτεχνείο. Είχαν θυμώσει οι μαθητές και ήθελαν να διώξουν τον αρχηγό γι αυτό φώναζαν.
Κάποιο παιδάκι σηκώνει το χέρι του και ρωτά κυρία έχουμε πόλεμο; γιατί εγώ είδα στις ειδήσεις πως γίνεται πόλεμος ανάμεσα σε αστυνόμους και ανθρώπους. Ήταν κλέφτες; Όχι. Μα δεν είναι δυνατόν, πρέπει να υπάρχει κάποιος λόγος.
Θέλοντας να θυμηθούν το τι σημαίνει πόλεμος είδαμε εικόνες πολέμου στον υπολογιστή για να μπορέσουν μόνα τους να αποφασίσουν αν στις ειδήσεις ήταν πόλεμος. Βλέποντας τις εικόνες έλεγαν 
  • πείνα
  • κλάμα
  • πόνος
  • όπλα
  • φωτιές 
  • γκρεμισμένα σπίτια
  • έκρηξη
  • θάνατος 
  • τάφοι
  • τανκς
  • πολεμικά αεροπλάνα
Συνεχίζοντας συναντήσαμε τη λέξη ανήμπορος που απάντησαν μόνα τους ότι είναι αυτός που δεν μπορεί να κάνει κάτι. Φθονερά αυτός που ζηλεύει πάρα πολύ και προσπαθεί να αρπάξει. Α! κυρία όπως συνέβη τότε με την κυρία δικτατορία στο πολυτεχνείο.
Στη συνέχεια ρώτησαν ποια ήταν τα φαντάσματα του χθες και μόνα τους αποφάσισαν ότι είναι όλα αυτά που μπορεί να κάνει κάποιος όταν είναι ελεύθερος.Να τρέχει να χορεύει να γελά να αγαπά να τραγουδάει να παίζει..............
Εδώ σταματήσαμε γιατί είχαν κουραστεί πάρα πολύ.

2ο υποχρεωτικό πρωινό τμήμα   

 Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ


Η κυρία Ελευθερία, 
είναι μια γλυκιά κυρία 
Κι έχει επάνω στην ποδιά της,
 όλα τα καλά παιδιά της.

 Το σχολείο, το βιβλίο, 
τη μελέτη, τη χαρά, 
Τη φιλία, την αγάπη, 
και της γνώσης τα αγαθά. 

 Έχει μήλα, πορτοκάλια,
 φρέσκο γάλα και ψωμί
 Καθαρό νερό, μπισκότα 
και γλυκόπιοτο κρασί.
 
‘Έχει ακόμη, στην ποδιά της
 λουκουμάκια, καραμέλες 
Κι ένα όμορφο τραγούδι, 
από λυγερές κοπέλες.

Έχει σπίτια με αυλές,
φυτεμένες με γεράνια 
και χωράφια με σιτάρι,
μα και δάφνινα στεφάνια.

Η φωτιά δεν της αρέσει,
ούτε η βία και ο πόνος 
και πολύ στεναχωριέται,
όταν κάποιος μένει μόνος

Της αρέσει να πετάει 
σε καθάριο ουρανό 
χωρίς μαύρα συννεφάκια,
απ των όπλων τον καπνό.

Και απρόσκλητη δεν πάει
,κάπου, αν δεν την καλέσουν 
και τα ωραία αγαθά της
,οι άνθρωποι αν δεν γυρέψουν

Γιατί, θέλει τα παιδιά της,
να φωνάζουν «καλημέρες»
,χωρίς φόβο, χωρίς πόνο,
χωρίς τη βοή απ τις σφαίρες.

Στον πίνακα ξεκινώ να γράφω ελευθερία. Τα παιδιά διαβάζουν. 
- Παιδιά γνωρίζετε αυτή τη λέξη;
-- Ναι
-Τι νομίζετε ότι σημαίνει;
  • Να είμαι ελεύθερος όπως το πουλί που φεύγει από το κλουβί
  • Να μπορούμε να παίξουμε
  • Να πάμε όπου θέλουμε
  • Να κάνω ποδήλατο στην αυλή
  • Να έχουμε να φάμε
  • Να τραγουδάμε
  • Να τεμπελιάζουμε στο κρεβάτι
  • Να κοιμόμαστε όσο θέλουμε ή και να μην κοιμόμαστε.
  • Να ζωγραφίζουμε
  • Να μαθαίνουμε μουσική
  • Να πηγαίνουμε σχολείο και να διαβάζουμε ότι μας αρέσει
Στη συνέχεια διάβασα στα παιδιά το ποίημα και τους ζήτησα να μου περιγράψουν την κάθε στροφή.
1η σροφή
Η κα ελευθερία είναι γυναίκα. Είναι καλή κυρία , φορά ποδιά και μέσα σε αυτής έχει τα παιδιά της.
2η στροφή 
Τα παιδιά της κας ελευθερίας είναι:
  • η χαρά που την καταλαβαίνουμε όταν γελάμε
  • η αγάπη.Την καταλαβαίνουμε γιατί είμαστε χαρούμενοι, μας συμπεριφέρονται καλά. Μας φροντίζουν. Μας κάνουν αγκαλιά, μας φιλούν
  • η μελέτη δηλαδή το διάβασμα
  • το σχολείο, το βιβλίο , το ψωμί, το γλυκό κρασί, το γάλα, τα μπισκότα, πορτοκάλια, μήλο, καραμέλες, λουκούμια, τραγούδι , σπίτια, στεφάνια, σιτάρι, λουλούδια.
Στη συνέχεια ρώτησα αν θα μπορούσαν να την ζωγραφίσουν. Η απάντηση ήταν ΟΧΙ. Διάβασα όσα είχα καταγράψει στον πίνακα και ρώτησα ξανά αν θα μπορούσαν να τη ζωγραφίουν. Δύο κορίτσια μόνο είπαν πως μπορούν να το κάνουν.
 Η κυρία Ελευθερία όπως την αποτύπωσε το παιδί στον πίνακα.
Το παιδί συμπλήρωσε πως δεν υπάρχει χώρος για τα παιδιά της γιατί η ποδιά της είναι πολύ μικρή.










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου